Gymnasium: Geschiedenis van een eliteschool

Diederik Burgersdijk

Omslag Diederik Burgersdijks 'Gymnasium' (Athenaeum 2022)

In zijn meest recente publicatie Gymnasium vertelt docent Latijn, klassieke talen en oude geschiedenis Diederik Burgersdijk de geschiedenis van het gymnasium aan de hand van persoonlijke verhalen en herinneringen.

Eliteschool

Het gymnasium bestaat sinds 1876 en was lang de enige weg naar alle universiteiten. Zo werd het de eliteschool van Nederland. De gymnasiale cultuur heeft vele decennia doorstaan en bloeit nog altijd.

Gymnasiasten kunnen zingen in het Latijn, weten wat ceterum censeo betekent en wanneer Caesar werd vermoord. De exclusiviteit en kennis van sociale codes leidden tot een hoogopgeleide klasse met een gevoel van wederzijdse herkenning.

Persoonlijke verhalen en herinneringen

Wat bepaalt de wonderlijke aantrekkingskracht van die geheimtaal? En waarom wekt die tevens weerzin op? Hoe komt het dat scholieren veel tijd willen besteden aan dode talen? Aan de hand van persoonlijke verhalen en herinneringen is Diederik Burgersdijk op zoek gegaan naar antwoorden over het verhaal van het gymnasium.

Lees meer over Gymnasium