Fred Toppen krijgt erepenning Universiteit Utrecht

Anton Pijpers en Fred Toppen met de zilveren penning

Fred Toppen heeft bij de gelegenheid van zijn afscheid als voorzitter van het Centraal Stembureau de erepenning van de Universiteit Utrecht gekregen.

“Fred Toppen heeft zich jarenlang met hart en ziel ingezet voor de medezeggenschap van de universiteit,” lichtte collegevoorzitter Anton Pijpers tijdens de uitreiking toe. Hij deed dit in zijn faculteit (Ruimtelijke Wetenschappen, later Geowetenschappen), maar vooral op universitair niveau. In 2008 werd hij verkozen tot lid van de Universiteitsraadraad, en tussen 2011-2019 was hij voorzitter van de U-raad. “Fred was een volstrekt onafhankelijke voorzitter, die ruimte gaf aan de stemmen van alle geledingen,” aldus Pijpers. “Veel aandacht gaf hij het trainen van nieuwe raadsleden. Ook de samenwerking tussen de medezeggenschap op centraal niveau met de faculteits- en dienstraden was voor hem heel belangrijk. Hij maakte zich echt hard voor een betere zichtbaarheid van het werk van de U-raad.”

Daarnaast was hij in zijn departement Sociale Geografie een voorvechter van de democratie en goede verhoudingen geweest. Hij is naast zijn werk als docent jarenlang actief als bestuurder en coördinator geweest. “Zonder morren, anticiperend, en ook een beetje ongeduldig pakte hij vanzelf alles op wat dreigde te blijven liggen,” aldus Pijpers. “Heel vaak zonder daar publiekelijk de credits voor te krijgen. Maar niemand heeft vergeefs een beroep op hem gedaan, en hij maakt in zijn inspanningen voor anderen geen onderscheid tussen studenten en hoogleraren. Eerlijk, integer en met veel inzet.”

Van 30 januari 2020 tot 1 september 2021 was Toppen voorzitter van het Centraal Stembureau. Na het onverwacht snelle vertrek van zijn opvolger was hij meteen bereid om het CSb nogmaals uit de brand te helpen, van 1 maart tot 30 juni dit jaar. Reden genoeg hem bij zijn afscheid te lauweren. De tekst op de penning luidt: ‘Fred Toppen: verbinder en voorvechter van de medezeggenschap’.