Filosofieblog Bij Nader Inzien wint prijs voor wetenschapscommunicatie

Filosofieblog 'Bij nader inzien'. Bron: bijnaderinzien.com

“Het doel van de filosofieblog Bij Nader Inzien is om een filosofische bijdrage te leveren aan het publieke debat” licht redacteur Dick Timmer (promovendus politieke filosofie) toe. “We voorzien maatschappelijke kwesties van filosofische analyse en reflectie. Daarnaast bieden we academische filosofen een platform om onderzoeksresultaten toegankelijk te maken voor een breed publiek.” Met de zojuist toegekende steun van het pilotfonds wetenschapscommunicatie  kan het platform versterkt worden met nieuwe functionaliteiten, het aanbod en diversiteit van artikelen en podcasts uitgebreid worden en de bekendheid van het platform vergroot worden via sociale media, de nieuwsbrief, en andere kanalen.

Een begrip in filosofisch Nederland

Sinds september 2014 is Bij Nader Inzien een begrip in filosofisch Nederland. Timmer: “Wij publiceren filosofische essays, columns, recensies en podcasts voor een breed geïnteresseerd publiek. Alle content is vrij toegankelijk en van hoge kwaliteit: regelmatig worden artikelen aangehaald of overgenomen door landelijke kranten en bladen. De artikelen worden geschreven door hoogleraren, universitair docenten, promovendi en masterstudenten van universiteiten uit Nederland en Vlaanderen. Onze belangrijkste taak is dus om een platform te bieden waar academische filosofie en publiek debat elkaar ontmoeten.”

Dick Timmer. Foto: Dick Boetekees

Actuele discussies en ethische vraagstukken

“De onderwerpen waarover wij publiceren worden gedeeltelijk bepaald door het filosofische onderzoek dat op universiteiten plaatsvindt, maar ook door actuele maatschappelijke discussies, zoals ethische vraagstukken in tijden van corona (rondom privacy en triage op de IC) of het kweken van embryo's voor wetenschappelijk onderzoek.” Zelf schreef Timmer onder meer over de toekomst van de luchtvaart. “De kracht en meerwaarde van de academische filosofie ligt in het analyseren van concepten en argumenten, het blootleggen van aannames en het stellen van fundamentele vragen.”

Onderzoek toegankelijk maken

"Het delen van wetenschappelijke kennis en kunde is essentieel voor het publieke debat én voor een gezonde universitaire gemeenschap. Het is in ieders belang dat onderzoek op een laagdrempelige en waardevolle manier toegankelijk wordt gemaakt. Tegelijkertijd is het soms een uitdaging om wetenschappelijke debatten voor een breder publiek te ontsluiten. Het geeft een enorme voldoening precies daarmee bezig te zijn: vooral als je ziet dat nationale media en lezers buiten de academische wereld kennis nemen van de inzichten uit de academische filosofie en die kunnen toepassen in hun eigen context."

Gewaardeerd!

Het pilotfonds ‘Wetenschapscommunicatie door wetenschappers: Gewaardeerd!’ ondersteunt wetenschappers die zich structureel inspannen voor wetenschapscommunicatie. De minister van OCW heeft voor dit doel 1 miljoen euro beschikbaar gesteld. De uitvoering van dit fonds is belegd bij de KNAW.

Het pilotfonds past in de nieuwe wijze van erkennen en waarderen van wetenschappers, die recent is ingezet binnen het Nederlandse kennisveld. Wetenschapscommunicatie wordt daarin gezien als een volwaardig onderdeel van een academische carrière. Het pilotfonds is één van de initiatieven van de minister van OCW om wetenschapscommunicatie te stimuleren.