Fatima Denton benoemd tot Prins Claus Leerstoelhouder

Met ingang van 1 september 2022 begint dr. Fatima Denton formeel als leerstoelhouder van de Prins Claus Leerstoel Ontwikkeling en Rechtvaardigheid voor Just Transitions aan de Universiteit Utrecht.

Henk Kummeling and Khayaat Fakier

Aangezien de wereld klimaatverandering het hoofd wil bieden en wil overstappen op nieuwe manieren van leven, is er meer vraag naar wat een ‘just transition’ wordt genoemd; de behoefte om gerechtigheid en rechtvaardigheid in de duurzaamheidstransitie te verzekeren. De transitie naar een duurzamere manier van leven biedt ons zowel risico's als kansen om sociale onrechtvaardigheden het hoofd te bieden. Het Utrecht University Centre for Global Challenges (UGlobe) en haar Strategisch Thema Pathways to Sustainability (PtS) zullen de Prins Claus Leerstoel beheren.

Als leerstoelhouder van de Prins Claus Leerstoel is Fatima Dentons doel het democratiseren van het debat rond Just Transitions, waarbij ze verzekert dat de gemeenschappen die het hardst getroffen worden door transitieprocessen, vooral in Afrika, een stem krijgen en worden betrokken.

Dr. Denton begint haar benoeming met een keynote speech tijdens de LERU Summer School op 6 Juli, met het thema ‘The University of the Future: Rethinking the role of universities worldwide in the face of the challenges of the 21st century’.

Over dr. Fatima Denton

Dr. Denton is momenteel de directeur van het United Nations University Institute for Natural Resources in Africa (UNU-INRA) in Accra, Ghana, waar ze lid van werd in 2018. Hiervoor werkte dr. Denton met de United Nations Economic Commission for Africa (UNECA) in Ethiopië vanaf 2012, waar ze het African Climate Policy Center coördineerde (2012-2016) en director was van de Special Initiatives Division (2013-2018). In haar werk houdt ze zich bezig met zowel onderzoek als beleid. Onlangs was ze coördinerend hoofdauteur voor het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) speciaal rapport over klimaatverandering en land. Ze heeft een doctorstitel in Politieke Wetenschappen van de Universiteit van Birmingham.

De Prins Claus Leerstoel Ontwikkeling en Rechtvaardigheid is een leerstoel die afwisselend wordt beheerd door de Universiteit Utrecht en het International Institute of Social Studies aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Buitengewoon veelbelovende academici uit lage- en middeninkomenlanden komen in aanmerking voor deze positie. Beide instellingen gebruiken de leerstoel om onderzoek en onderwijs op het gebied van internationale ontwikkeling en gelijkheid te bevorderen, in lijn met de ideeën en het werk van wijlen Prins Claus. Professor Bert Koenders is de voorzitter van het Curatorium van de Prins Claus Leerstoel. Hare Majesteit Koningin Máxima van Nederland is de beschermvrouw van de Prins Claus Leerstoel.