Ethische annotatie over overerving en erfbelasting

Gaat een hoge erfbelasting ten koste van onze welvaart omdat mensen minder gemotiveerd zouden zijn om hard te werken en te sparen? Of zorgt de praktijk van overerving voor ongelijke kansen omdat daardoor een kleine groep mensen vermogend blijft?

In deze Ethische annotatie analyseren prof. dr. Ingrid Robeyns en dr. Sem de Maagt de verschillende redenen die relevant zijn voor de vraag of het overerven van vermogen en het heffen van belasting daarop rechtvaardig of onrechtvaardig is.

Ethische Annotaties

Met de reeks Ethische Annotaties maakt het Ethiek Instituut inzichten uit de wijsgerige ethiek over actuele kwesties toegankelijk voor een breed publiek van studenten, beleidsmakers, bedrijfsleiders, politici, journalisten, activisten, en andere burgers.