Elise van Nederveen Meerkerk benoemd tot bijzonder hoogleraar aan de Radboud Universiteit

Prof. dr. Elise van Nederveen Meerkerk is met ingang van 15 juni 2017 benoemd tot bijzonder hoogleraar Comparative History of Households, Gender and Work aan de Radboud Universiteit. Ze geeft hiermee invulling aan een van de vier bijzondere leerstoelen op het terrein van de sociaal-economische geschiedenis mogelijk gemaakt door het Unger-Van Brero Fonds.

Prof. dr. Van Nederveen Meerkerk

Elise van Nederveen Meerkerk (Zaltbommel, 1975) is expert in de geschiedenis van arbeidsverhoudingen, met name vrouwen- en kinderarbeid in de 17e en 18e eeuw. Zij  studeerde economische en sociale geschiedenis aan de Universiteit Utrecht en promoveerde in 2007 aan de Vrije Universiteit Amsterdam op een proefschrift over vrouwenarbeid in Nederland (ca. 1600-1800).

Ze werkte als postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit Leiden en het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis in Amsterdam. Van 2013-2017 was ze verbonden aan Wageningen Universiteit en sinds september 2017 is ze werkzaam aan de Universiteit Utrecht bij de afdeling Economische en sociale geschiedenis, naast haar leeropdracht aan de Radboud Universiteit.

Van Nederveen Meerkerk leidt momenteel het NWO Vidi-project 'Industriousness in an imperial economy. Women’s and children’s work in the Netherlands and the Netherlands Indies 1815-1940'. Elise van Nederveen Meerkerk publiceerde in verschillende toptijdschriften op economisch- en sociaal-historisch gebied, en organiseerde diverse comparatieve projecten over de geschiedenis van arbeiders, zoals textielarbeiders, kinderarbeid, huishoudelijke arbeid, en seksarbeiders.

Vergelijkingen en verbindingen - Elise van Nederveen Meerkerk