Een ACtiegericht Toetsmodel (ACT) voor innovatief onderwijs - OCW-subsidie Open en Online onderwijs voor Utrechtse aanvragers

Namens de alliantie met de TU/e, WUR en het UMC, heeft de UU een projectvoorstel ingediend voor de Stimuleringsregeling Open en online onderwijs van SURF en OCW. Dit project is één van de veertien gehonoreerde voorstellen. Er werden 29 voorstellen ingediend.

Een actiegericht toetsmodel?!

Universiteiten worden meer dan ooit uitgedaagd om studenten op te leiden die in staat zijn duurzame oplossingen te zoeken voor grote, gecompliceerde vraagstukken. Denk hierbij aan ondernemerschapsonderwijs, community engaged learning of challenge based learning. Verschillende vormen van innovatief onderwijs incorporeren een hoge mate van onzekerheid in de leeromgeving: wat en hoe leren de studenten? Deze vormen van onderwijs vragen dan ook om andere manieren van toetsing; dit project probeert daarop een antwoord te geven. Daartoe wordt een toetsmodel ontwikkeld waarbij de toetsing van het product én van het proces geconcretiseerd worden in heldere indicatoren die activerend werken. Meer weten? Neem dan contact op met de projectleider Rianne Poot. De resultaten van dit project zullen worden ontsloten via de Educational Database.

Open en online onderwijs

De Stimuleringsregeling Open en online onderwijs biedt kansen voor innovatie en kwaliteitsverbetering van het onderwijs en voor verhoging van studiesucces. Daarom stelt het ministerie van OCW financiering beschikbaar voor zowel experimenten met online onderwijs als voor initiatieven om open leermateriaal in te zetten. Na de zomer kunnen er weer subsidieaanvragen ingediend worden over online onderwijs (met jaarthema ‘De optimale blend’) en open leermaterialen. Het Centre for Academic Teaching begeleidt je bij het indienen van een voorstel. Neem contact op via cat@uu.nl.