Dynamics of Youth organiseert OECD expertbijeenkomst

Het team van Dynamics of Youth (DoY) organiseerde samen met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) de OECD 21 Century Children Expert Meeting op 17 en 18 februari.

Veertien experts uit elf landen, die neurowetenschappen, geneeskunde, psychologie, risicobeheer, informatica en onderwijs vertegenwoordigden, werden uitgenodigd om de expertbijeenkomst bij te wonen. In de bijeenkomst werd de experts gevraagd om na te denken over belangrijke vragen, waaronder:

• Wat zijn de gemeenschappelijke trends en determinanten van gezondheid, geluk en sociale inclusie voor kinderen in de 21e eeuw?
  • Wat zijn veelvoorkomende uitdagingen waarmee landen worden geconfronteerd bij het verbeteren van dergelijke trends?
  • Welke tekortkomingen in de literatuur, onopgeloste uitdagingen en opkomende zorgpunten kunnen worden geïdentificeerd voor het welzijn en de sociale integratie van kinderen?
  • Hoe kunnen digitale technologieën de sociale integratie van kinderen helpen of juist belemmeren? Hoe beïnvloeden deze technologieën de sociale en fysieke omgeving van kinderen, en andersom?
  • Wat betekenen deze uitkomsten voor het onderwijs?

Vier DoY-onderzoekers participeerden in de expert meeting. DoY-programmadirecteur Catrin Finkenauer gaf een inspirerende presentatie over veranderende familiestructuren en de invloed daarvan op kinderontwikkeling. Sander Bakkes droeg bij aan een sessie over digitale (hulpmiddelen voor) integratie. In dezelfde sessie deelde Tamara van Gog haar kennis over technologische middelen die een ondersteuning kunnen zijn bij adaptief lesgeven en leren. De laatste DoY-onderzoeker, Susan Branje, participeerde aan de bijeenkomst met een presentatie over het bevorderen van verbondenheid bij kinderen die opgroeien in veranderende gezinsstructuren.

Openbare sessie

Op de tweede dag organiseerde Dynamics of Youth een openbare sessie om de conclusies van de experts te delen met professionals, beleidsmakers en andere belanghebbenden. Drie experts presenteerden de nieuwste kennis uit hun vakgebied gevolgd door de inzichten die ze tijdens de bijeenkomst hadden opgedaan. Een afgevaardigde van het Ministerie van OCW verbond deze bevindingen met de Nederlandse onderwijscontext. Daarna volgde een levendige discussie en was er gelegenheid om te netwerken.

Opvolging

Het team van Dynamics of Youth kan terugkijken op twee succesvolle dagen die de zichtbaarheid van de Universiteit Utrecht en Dynamics of Youth heeft vergroot. Het enthousiasme en de interesse van onze partners - de OECD en het Ministerie van OCW - bewijzen de meerwaarde van de multidisciplinaire en maatschappelijk gedreven onderzoeksagenda die centraal staat in alle strategische thema's. Het DoY-team is uitgenodigd door het ministerie en andere belanghebbenden voor vervolgbijeenkomsten om de samenwerking verder te intensiveren.

Meer informatie

Wil je meer weten over deze expert meeting en het contact van DoY met beleidsmakers? Neem dan contact op met Diederik van Iwaarden, Liaison Officer bij DoY.