Duurzame innovatieve oplossingen door Bio Inspired Innovation

In Doe Maar Duurzaam! vertellen Han Wösten en Codrin Kruijne over nieuw Utrechts masterprogramma

Vanaf september 2016 biedt de Universiteit Utrecht een nieuw masterprogramma aan: Bio Inspired Innovation (BII). Dit is een uniek programma waarbij wetenschap en inspiratie uit de natuur gecombineerd worden om tot duurzame innovatieve oplossingen te komen voor bijvoorbeeld toekomstige voedselvoorzieningen.

De maatschappij staat voor een grote uitdaging met betrekking tot de uitputting van natuurlijke bronnen en de ophoping van giftige stoffen. Daarbij komt dat de maatschappij steeds meer consumptiegericht wordt. Een circulaire economie is nodig om tot een duurzame samenleving te komen. Dit betekent dat er een minimale hoeveelheid energie nodig is en er een minimale hoeveelheid afval gecreëerd wordt. Biomimicry is een voorbeeld van zo’n duurzame aanpak waarbij de natuur centraal staat. De natuur - mensen, dieren en planten - zit na 3,8 miljard jaar evolutie vol met bewezen oplossingen die van nature duurzaam zijn.

Unieke master

De combinatie van onderzoek doen, het praktijkgerichte denken en het daadwerkelijk ontwerpen van innovatieve systemen is uniek binnen deze master. De enige andere universiteit die soortgelijke inhoud aanbiedt is de Arizona State University, al is dat programma nog meer gericht op productontwerp. Universiteit Utrecht zal met hen samenwerken, zodat krachten gebundeld kunnen worden.

Doe Maar Duurzaam!

De nieuwe master heeft al veel belangstelling getrokken van internationale studenten. Ook op nationaal niveau is de interesse vanuit studenten en bedrijven die naar duurzame oplossingen zoeken groot. Zo was er afgelopen zondag een item te zien in het RTL-programma Doe Maar Duurzaam!, waarbij prof. dr. Han Wösten en drs. Codrin Kruijne over het masterprogramma vertellen.

Item van Universiteit Utrecht in het RTL-programma Doe Maar Duurzaam! van zondag 3 juli 2016

De mens kijkt natuurlijk al heel lang naar de natuur. Wat veranderd is, is dat we betere onderzoeks- en productiemethoden hebben en dat we beter weten hoe zo’n proces daadwerkelijk ingezet moet worden om tot duurzame innovatie te komen.

Institute of Environmental Biology

Het Institute of Environmental Biology (IEB) verzorgt het curriculum voor het master programma. Dit instituut richt zich op de biologische mechanismen waarmee plant, dier en microbe op elkaar reageren, maar ook op een continu veranderde leefomgeving. Het instituut staat internationaal bekend en werkt samen met het Nederlands Instituut voor Ecologie, Naturalis Biodiversity Center, de Utrechtse Botanische Tuinen, NGO’s, GO’s en allerlei bedrijven gericht op een biobased en circulaire economie.