Drie nieuwe Senior Fellows, Centre for Academic Teaching and Learning benoemd

Per 1 september 2024 worden drie nieuwe Senior Fellows benoemd door het College van Bestuur: Dr. Marije Hennus (Geneeskunde), Dr. Mariëlle Jambroes (Geneeskunde) en Dr. Christianne Smit (Geesteswetenschappen).

Gedurende hun Senior Fellowship werken zij aan een faculteits- en/of universiteitsbreed project om het onderwijs te verbeteren, zetten zij zich in voor docentontwikkeling en verdiepen hun kennis op onderwijswetenschappelijk gebied. Hiermee dragen zij bij aan contextgebonden kennis van het hoger onderwijs. Na succesvolle afronding van het Senior Fellow Programma volgt een voordracht voor hoogleraarschap met accent op onderwijs. Hieronder volgt een korte introductie van de nieuwe Senior Fellows.

Dr. Marije Hennus

Dr. Marije Hennus, Geneeskunde

Marije Hennus, getraind kinderarts intensive care, heeft zich al uitstekend laten zien in verschillende aspecten van het onderwijs, waaronder innovatie, onderzoek, curriculumontwikkeling en programma evaluatie. Marije heeft een duidelijke visie op het verbeteren van werkplekleren binnen het medisch curriculum, met als doel studenten beter uit te rusten voor de uitdagingen van de toekomst met haar plannen om werkplekleren te optimaliseren.

Naast haar directe focus op medisch onderwijs is Marije actief aan het onderzoeken hoe deze principes kunnen worden uitgebreid naar andere domeinen binnen de universiteit. Haar proactieve benadering en vooruitstrevende mindset sluiten naadloos aan bij de doelstellingen van het Senior Fellow Programma. In de ogen van de commissie komt Marije naar voren als een zeer getalenteerde en gemotiveerde kandidaat voor het programma. Het Senior Fellowship zou Marije niet alleen in staat stellen om haar visionaire plannen te verwezenlijken, maar ook om een belangrijke bijdrage te leveren aan de bredere academische gemeenschap.

Leermogelijkheden zijn niet beperkt tot leslokalen; ze zijn ook in overvloed aanwezig op de werkplek. Maar we moeten studenten en docenten ondersteunen bij het herkennen en effectief gebruiken ervan.

Dr. Marije Hennus
Dr. Mariëlle Jambroes

Dr. Mariëlle Jambroes, Geneeskunde

Mariëlle Jambroes heeft ruime ervaring en expertise op het gebied van volksgezondheid en volksgezondheidsonderwijs, gecombineerd met een uitgebreide onderzoeksachtergrond. Ze is zeer gemotiveerd om de volgende generatie studenten op te leiden tot toekomstige professionals in de gezondheidszorg en hen voor te bereiden op de komende uitdagingen binnen die sector. Mariëlle wil dit doel bereiken door Community Engaged Learning (CEL) te integreren in de curricula van opleidingen in de geneeskunde. Door haar werk in de Faculteit Geneeskunde wil ze bovendien bijdragen aan de universiteitsbrede strategie van CEL.

De commissie is ervan overtuigd dat Mariëlle een substantiële bijdrage kan leveren aan het Senior Fellow Programma. Het zal haar de kans geven haar kennis, talenten en vaardigheden te ontwikkelen om haar ambities waar te maken.

Ik zal een voortrekkersrol aannemen in de paradigmaverschuiving naar CEL in de breedte en diepte van de UU. Zo zie ik een toekomst voor me waarin de UU een toonaangevende instelling is, die de norm stelt voor interdisciplinaire en transformatieve medische opleidingen die de complexe uitdagingen van de gezondheidszorg van morgen aanpakken.

Dr. Mariëlle Jambroes
Dr. Christianne Smit

Dr. Christianne Smit, Geesteswetenschappen

Door het vervullen van verschillende prominente functies in het onderwijs, waaronder die van onderwijsdirecteur bij het departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis, heeft Christianne reeds blijk gegeven van voorbeeldig onderwijskundig leiderschap. Christianne's ervaring in onderwijskundig leiderschap en haar toewijding aan het bevorderen van een studentgerichte en transformatieve leeromgeving, sluiten naadloos aan bij onze universitaire doelstellingen. Als actief lid van HER Humanities (Higher Education Research Humanities) is Christianne een pleitbezorger van de onderscheidende principes van geesteswetenschappelijk onderwijs.

In haar Senior Fellow-project wil Christianne een gefundeerde visie ontwikkelen, een uitgebreid netwerk opzetten en onderwijsinstrumenten over transformatief leren (TL) ontwikkelen. Bij het benaderen van deze kwesties vanuit het perspectief van de geesteswetenschappen legt ze de nadruk op contextualisering en positionering. De commissie is ervan overtuigd dat het Senior Fellowship Christianne een platform zal bieden om aansluiting te vinden bij lopende initiatieven en bestaande kennis op het gebied van onderwijsinnovaties.

Hoe kunnen we studenten opleiden tot ‘kritische wereldburgers’ en hun toekomstbestendige vaardigheden meegeven? Om dit te bereiken zijn innovatief onderwijs, inter- en transdisciplinaire samenwerking en gedifferentieerde leerdoelen nodig. Het Senior Fellow Programma stelt mij in staat om te onderzoeken wat er nodig is om deze transformatieve UU-onderwijsvisie te integreren in de onderwijspraktijk.

Dr. Christianne Smit