Docent van het jaar: Lotte Henrichs

Tijdens de Onderwijsparade op donderdag 4 maart is Lotte Henrichs verkozen tot Docent van het Jaar aan de Universiteit Utrecht. Henrichs, docent bij Onderwijswetenschappen en de Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO), wordt door haar studenten omschreven als een bruggenbouwer: ze bouwt bruggen tussen mensen, tussen wetenschappelijk onderzoek en haar eigen onderwijspraktijk, en tussen de universiteit en basisscholen in de regio.

Lotte Henrichs - foto: Michiel Bles

Henrichs wachtte de bekendmaking van de winnaar van de docentenprijzen 2021 af in zaal 1636 van het Academiegebouw. “De genomineerden zaten op ruime afstand van elkaar aan grote ronde tafels te kijken en te luisteren naar juryvoorzitter Ronald Bleys die even verderop in de Aula van het Academiegebouw vertelde over de prijs.” Toen Bleys haar tot winnaar uitriep, spoedde ze zich met mondkap op naar de Aula waar ze het juryrapport aanhoorde.

Gezien en erkend

De jury prees Henrichs voor de manier waarop zij de universiteit met de samenleving verbindt, en haar studenten klaarstoomt voor het leven na het afstuderen. Henrichs: “Ik was ontzettend blij met het juryrapport. Ik span me erg in om de koppeling te maken tussen de universiteit en de scholen in de stad. Bijvoorbeeld met Werkplaats Onderwijsonderzoek Utrecht, een consortium waarmee we door nauw samen te werken de onderzoekscultuur op basisscholen in de stad willen versterken. We richten ons daarbij ook op gelijke onderwijskansen voor alle leerlingen. Samen met leraren van partnerscholen én met de studenten hebben we de afgelopen corona-periode onderzoek gedaan naar de achterstanden die leerlingen in kwetsbare posities hebben opgelopen. Om zo de schade door achterstand zo goed als mogelijk te kunnen beperken. Zo fijn dat, met de Docentprijs, de inspanning om die brug te slaan tussen universiteit en praktijk gezien én erkend wordt.”

Ze klapten, sommige collega's namen het woord: het voelde als een warm bad.

Klappen

Natuurlijk was de bijeenkomst voor de Docentenprijzen 2021 anders dan normaal. Maar Henrichs heeft de uitverkiezing als feestelijk ervaren. “Na de bekendmaking mochten de genomineerden op veilige afstand van elkaar een drankje doen in zaal 1636. En ’s avonds om 8 uur hadden mijn collega’s van Educatie een Teamsvergadering belegd. Iedereen had een vrolijke achtergrond uitgezocht. Ze klapten allemaal, en sommige collega’s namen het woord om me te feliciteren. Het voelde als een warm bad.”

VOCUS

De docenten in de verkiezing worden voorgedragen door hun studieverenigingen. Henrichs is voorgedragen door Dagmar Bon en Brigitte Kok, coördinator studie-inhoudelijk der studievereniging VOCUS.
Naast Henrichs viel Luciel van Vuuren, docent Anatomie en Fysiologie bij de faculteit Diergeneeskunde, in de prijzen: zij is verkozen tot Docenttalent van het Jaar 2021.