Docent Economie Alexei Karas wint Docentenprijs 2016-2017

Ingmar Swart wint talentprijs

Alexei Karas, universitair hoofddocent Economie en afdelingshoofd bij het University College Roosevelt, heeft de Docentenprijs 2016-2017 gewonnen. Ingmar Swart, docent Scheikunde en Natuurkunde, won de prijs voor Docenttalent. Dit werd op 16 maart bekendgemaakt tijdens de Onderwijsparade, een dag voor en over het onderwijs aan de Universiteit Utrecht. De docenten waren voorgedragen door studieverenigingen van de Universiteit Utrecht.

Alexei Karas

Alexei Karas is Universitair Hoofddocent Economie en afdelingshoofd bij het University College Roosevelt (UCR). Studenten prijzen Alexei om zijn passie en de manier waarop hij zijn manier van lesgeven aanpast aan ieder type student. Op allerlei creatieve en afwisselende manieren neemt hij de stof door tot uiteindelijk iedere student het onderwerp volledig begrijpt.

De jury ziet dat zijn manier van lesgeven een afspiegeling is van de ‘evidence-based’ visie van Alexei op leren en studeren. “Alexei gebruikt de laatste pedagogische inzichten en past deze toe om zijn manier van lesgeven continu te verbeteren.” De jury waardeert ook dat Alexei  innovaties gebruikt waarbij studenten leiderschap en controle over hun eigen leren krijgen, en dat hij data verzamelt om te bepalen óf de innovaties ook bijdragen aan succesvol studeren.

Tot slot was de jury erg te spreken over het feit dat hij economie ‘leuk’ maakt, door economische concepten fysiek uit te beelden en door actualiteit in relatie tot het vak te gebruiken. Daarvoor laat Alexei bijvoorbeeld zijn studenten een economie simuleren door met euro’s ‘smiles’ van elkaar te kopen, en introduceert hij vervolgens een economische crisis in deze studenteneconomie. “Alexei Karas is de meest inspirerende en belangrijkste docent geweest die ik ooit gehad heb. Zijn inspanning en kunde om te begrijpen wat studenten nodig hebben is ongeëvenaard” aldus Max Smeets, student UCR.

Ingmar Swart

Ingmar Swart studeerde en promoveerde in Utrecht, en is inmiddels Universitair Docent Scheikunde en Natuurkunde. De jury was onder de indruk van de visie van Ingmar op lesgeven en leren, waarbij het combineren van onderzoek en onderwijs het uitgangspunt is. Hij past dat op zo’n manier toe dat zijn studenten ook daadwerkelijk interesse krijgen in wetenschappelijk onderzoek. Ingmar legt ingewikkelde concepten helder uit, hij schetst het belang ervan voor de praktijk en toont hoe deze kennis kan worden toegepast. Hij betrekt studenten actief bij het onderzoek, zelfs zijn bachelor studenten vervullen een volwaardige rol in zijn onderzoeksgroep.

Bij het lesgeven combineert Ingmar als vanzelfsprekend klassieke lesmethodes, met innovaties als stemtools en pencasts. Dit zijn niet alleen gimmicks, ze dragen echt bij aan het leren en ervaren door studenten. Via pencasts kunnen studenten bijvoorbeeld zien hoe Ingmar een wiskundig probleem op papier uitwerkt en tegelijkertijd zijn stem horen die het probleem uitlegt. Zo kunnen studenten op hun eigen tempo leren, ze begrijpen de stof beter en het scheelt tijd in de les die aan andere zaken besteed kan worden.

De jury omschrijft Ingmar als een rijzende ster in de Universiteit Utrecht, looft zijn passie voor het onderwijzen van de onderzoekers van de toekomst en is onder de indruk van de senior taken die hij reeds vervult, zoals voorzitter van de examencommissie Scheikunde. “Maar weinig docenten staan zo dicht bij het lab en helpen bij de persoonlijke ontwikkeling van een student op het gebied van kritisch wetenschappelijk denken en het vergroten van academische vaardigheden.”

Aldus Angela Melcherts namens USS Proton

Docentenprijs en prijs voor Docenttalent

De Universiteit Utrecht lauwert sinds de jaren negentig docenten die uitzonderlijk goed presteren, prikkelen, uitdagen en motiveren met de Docentenprijs en de prijs voor Docenttalent. Utrechtse studieverenigingen kunnen ieder jaar een docent voordragen voor deze prijzen. Uit een shortlist met genomineerden worden aan de hand van strenge criteria uiteindelijk de winnaars gekozen door een jury bestaande uit Utrechtse topdocenten en studenten. Criteria zijn bijvoorbeeld het creëren van interactie met studenten en de bijdrage aan de leerervaring van de student. De officiële uitreiking van de prijzen vindt plaats tijdens de Diesviering van de universiteit op 27 maart.

Meer informatie

Wietske de Lange, persvoorlichter Universiteit Utrecht, (030) 253 4073/9300, news@uu.nl.