Diversiteit, inclusie en het curriculum

Op 7 december 2020 was Pooyan Tamimi Arab, lid van de Utrecht Young Academy, een van de deelnemers van een Brown Bag Diversity Lunch sessie georganiseerd door University College Utrecht (UCU). Hierin bespreken twee docenten een onderwerp in hun onderwijs gerelateerd aan diversiteit en inclusie.

Dr. Pooyan Tamimi Arab. Foto: Ed van Rijswijk
Dr. Pooyan Tamimi Arab (foto: Ed van Rijswijk)

Het idee achter deze sessies is om een laagdrempelige lunchbijeenkomst te organiseren die toegankelijk voor medewerkers en studenten, om daarmee een gesprek te starten over onderwerpen rondom diversiteit. Dit kan gaan over inclusieve pedagogie tot dekolonisatie van het curriculum. De Brown Bag Diversity Lunch geeft ook mogelijkheid aan de UCU-gemeenschap om samen te komen, met elkaar in gesprek te gaan en ideeën uit te wisselen. De volgende onderwerpen waren geselecteerd voor de discussies in 2020: diverse epistemologieën, de relatie tussen dekolonisatie en politieke economie, religieuze en seculiere diversiteit, en diversiteit in het medische curriculum.

Pooyan sprak tijdens de sessie van 7 december met UCU-collega Markha Valenta. Markha geeft het vak Politics and Religion in the Modern World en Pooyan geeft Religion and Political Secularism. Ze bespraken hoe zij vakken organiseren en in hoeverre religieuze diversiteit wel of geen rol speelde in hun klaslokaal. Zo lichtte Markha toe hoe ze omgaat met het feit dat het grootste deel van haar studenten niet zelf religieus is. Pooyan legde uit dat studenten graag willen leren over contexten waar ze zelf niet mee bekend zijn, zoals politieke secularisme in Zuid-Afrika na de Apartheid en India na de onafhankelijkheid. Beide docenten waren het eens dat dergelijke vakken een kritische, inclusieve mentaliteit kunnen bevorderen onder studenten door les te geven over machtsdynamieken en politieke idealen betrokken bij religie, recht en politiek.