Diversiteit en Inclusie binnen de Universiteit Utrecht: bijdragen vanuit een Town Hall Meeting en een vervolgenquête

De Utrecht Young Academy heeft in november 2020 een Town Hall Meeting georganiseerd en een vervolgenquête uitgezet om medewerkers en studenten de kans te geven hun mening te uiten over diversiteit en inclusie binnen de Universiteit Utrecht.

De Town Hall Meeting en enquête waren gericht op vier thema’s: medewerkers, toegankelijkheid van de universiteit, het curriculum en beschikbare middelen. Tijdens de Town Hall Meeting, waar ongeveer 20 mensen aan deelnamen, hebben kleinere groepjes deze vier thema’s besproken. De vervolgenquête bestond uit meerdere open vragen waarin deelnemers werd gevraagd problemen gerelateerd aan diversiteit te benoemen. Ook was er gelegenheid om suggesties te delen om deze problemen aan te pakken.

Illustratie van allerlei verschillende soorten mensen

Medewerkers

Wat betreft diversiteit en inclusie op het niveau van medewerkers waren er tegenstrijdige meningen over wat diversiteit is en waarom de universiteit streeft naar grotere diversiteit. Er was een algemene consensus dat medewerkers van de Universiteit Utrecht voornamelijk wit, middenklasse en mannelijk zijn, met name op hoger niveau. Respondenten benoemden meerdere obstakels waar divers personeel tegenaan loopt, zoals een gebrek aan cultureel bewustzijn, incuslief taalgebruik en onzekerheid over loopbaantrajecten.

Toegankelijkheid van de universiteit

Ook werden meerdere problemen aangekaart over de toegankelijkheid van de universiteit. Op het moment zijn sommige gebouwen niet voldoende toegankelijk voor mensen met een functiebeperking. Bij het opzetten van online onderwijs moet er ook rekening gehouden worden met mensen met een functiebeperking. De respondenten zouden het waarderen om richtlijnen te ontvangen over het toegankelijk maken van materiaal voor dove en slechtziende studenten en trainingen te krijgen om afkomst en diversiteit bespreekbaar te maken in het onderwijs. Ten slotte moeten outreach-activiteiten ook groepen betrekken die op dit moment ondervertegenwoordigd zijn.

Curriculum

Wat betreft diversiteit in het curriculum benoemden deelnemers dat syllabi diverser moeten zijn. Sommigen applaudisseren de vooruitgang die reeds is geboekt op dit gebied, maar anderen vinden het curriculum nog te eurocentrisch. Participanten suggereerden ook dat een grotere diversiteit in medewerkers zal bijdragen aan het dekoloniseren van het curriculum. Er is meer ondersteuning nodig vanuit de universiteit vinden deelnemers, zoals richtlijnen over wat diversiteit of dekolonisatie betekent voor bepaalde faculteiten. Er moet zowel tijd als geld beschikbaar gemaakt worden om het curriculum diverser te maken.

De hoge werkdruk kan bepaalde groepen en minderheden disproportioneel beïnvloeden.

Beschikbare middelen

Ten slotte werden meerdere opmerkingen genoemd over beschikbare middelen. De toekenning van beurzen is bijvoorbeeld niet altijd transparant en kan bepaalde groepen bevoorrechten. Ook kan de hoge werkdruk bepaalde groepen en minderheden disproportioneel beïnvloeden. Verder benoemden deelnemers dat langetermijnprojecten eerst verder ontwikkeld moeten worden voordat nieuwe initiatieven worden gestart.

In april bespreekt de Commissie Diversiteit van de Utrecht Young Academy deze uitkomsten met de Equality, Diversity & Inclusion Office aan de Universiteit Utrecht. Na deze vergadering zal het volledige rapport van de Town Hall Meeting en de enquête gedeeld worden op de website van de Utrecht Young Academy.