Digital Humanities Lab ontvangt grant voor project 'Ontraq-H'

Economie © iStockphoto.com/Foryou13
© iStockphoto.com/Foryou13

De Amerikaanse History of Economics Society (HES) heeft het Digital Humanities Lab een grant toegekend voor een innovatief pilotproject getiteld ‘Ontraq-H’.

Ontraq-H

Het doel van het project is de bouw van een online omgeving voor het deels geautomatiseerd in kaart brengen van netwerken tussen historische publicaties op het terrein van economie. Met behulp van Linked Open Data technologie worden citatienetwerken vanaf de achttiende eeuw geïnventariseerd, waarmee onderzoekers kunnen achterhalen door wie en op welke manier begrippen en concepten werden uitgewisseld.

Het HES New Initiatives Fund

Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met de Business School van Kingston University. De projectleiders zijn José de Kruif van het Digital Humanities Lab en Richard van den Berg van Kingston University. De grant is toegekend vanuit het HES New Initiatives Fund, een fonds dat creatieve, out-of-the-box voorstellen ondersteunt. Het fonds noemde ''Ontraq-H' een “fascinating project”.