Digital Humanities Lab krijgt een nieuwe naam: Research Software Lab

Met ingang van 1 mei 2023 heeft het Digital Humanities Lab, onderdeel van het Centre for Digital Humanities, een nieuwe naam: Research Software Lab.

Waarom ‘Research Software Lab’?

Reden voor de nieuwe naam is het verschaffen van meer helderheid over de verschillende onderdelen die onder het Centre for Digital Humanities (CDH) van de Universiteit Utrecht vallen. Het CDH is vol in ontwikkeling, met als gevolg dat er verschillende nieuwe onderdelen zijn bijgekomen waarin de term ‘digital humanities’ voorkomt. Dit zorgt ervoor dat mensen soms twijfelen over waar ze het beste met hun vraag terechtkunnen. De nieuwe naam ‘Research Software Lab’ dekt de lading van wat er in het lab gebeurt beter.

Een uniek onderdeel in Nederland

Het Centre for Digital Humanities in Utrecht is een van de weinige DH centra in Nederland die beschikt over een eigen Research Software Lab, waarin een vast team van ontwikkelaars continu bouwt aan innovatieve tools op maat voor het onderzoek en onderwijs binnen de Faculteit Geesteswetenschappen. Bekijk hier het portfolio van het Research Software Lab. Naast het ontwikkelen van software geven de ontwikkelaars advies over ICT-oplossingen voor specifieke onderzoeks- of onderwijsvraagstukken. Dit doen zij onder meer tijdens het wekelijkse DH Inloopspreekuur.

In overeenstemming met de huisregels en het nieuwe merkbeleid van de UU zal het Research Software Lab vanaf 1 mei 2023 de nieuwe naam met het UU-logo gebruiken op nieuwe uitingen.

De oude website van het Digital Humanities Lab zal binnenkort verdwijnen. In plaats daarvan krijgt het Research Software Lab een prominente plek op de website van het Centre for Digital Humanities.