Collectie Draak geschonken aan de Universiteitsbibliotheek Utrecht

Sinds 1996 is de Universiteitsbibliotheek Utrecht in het bezit van een deel van de boekencollectie van Maartje Draak. Sinds januari 2022 is haar archiefcollectie daar bijgekomen.

Gerespecteerd onderzoeker van koning Arthur

Maartje Draak (1907-1995) was professor Keltisch en werd bekend door haar vertalingen van Oudierse verhalen die ze rond de jaren 1980 samen met haar leerlinge Frida de Jong publiceerde. Ze was een gerespecteerd onderzoeker op het gebied van de keltologie en de Middelnederlandse literatuur over koning Arthur en zijn ridders. Ze zette zich internationaal in voor contacten tussen en erkenning van vrouwelijke academici. In 1955 werd ze als eerste vrouw lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen in de afdeling Letterkunde. Een van haar leerlingen, prof. Wim Gerritsen, voltooide in 2019 haar biografie.

Archiefcollectie

Na Draaks overlijden in 1995 werd haar archiefcollectie in bewaring gegeven aan Frida de Jong, die het onderverdeelde, in dozen opborg en gedetailleerd inventariseerde. De collectie bevat onder meer correspondentie, reisdagboeken, agenda’s, personalia, lezingen, notitieboeken, documenten van congressen en verenigingen en publicaties. Op uitdrukkelijk verzoek van Utrechtse onderzoekers heeft de Universiteitsbibliotheek de schenking van de collectie aanvaard. In 2023 viert de opleiding Keltisch haar 100-jarig bestaan, en voor de beschrijving daarvan is de collectie Draak onontbeerlijk. Een inventaris zal op termijn worden gepubliceerd via het Digitaal Repertorium.