Bela Mulder benoemd tot bijzonder hoogleraar Theoretische Biofysica

Nieuwe hoogleraar slaat brug tussen biologie en natuurkunde

Bela Mulder

Prof. Bela Mulder is per 1 januari benoemd tot bijzonder hoogleraar Theoretische Biofysica. Mulder is een internationaal bekend theoretisch fysicus met een indrukwekkende staat van dienst. Met zijn benoeming wil de Faculteit Bètawetenschappen een brug slaan tussen de departementen Biologie en Natuurkunde. De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting ter Bevordering der Atoom- en Molecuulfysica.

Bela Mulder onderhoudt al geruime tijd vruchtbare samenwerkingen met Utrechtse biologen en natuurkundigen. Zo werkt hij onder andere samen met prof. Anna Akhmanova (Instituut voor Biodynamica en Biocomplexiteit) aan de ontwikkeling van een artificiële cel. Op het gebied van vloeibare kristallen en soft matter heeft hij een aantal zeer langdurige samenwerkingen met Utrechtse natuurkundigen, waaronder prof. René van Roij (Instituut voor Theoretische Fysica) en prof. Marjolein Dijkstra (Debye Instituut voor Nanomaterialen).

Onderwijsprogramma’s

Naast zijn onderzoek zal Mulder ook bijdragen aan het onderwijs van bestaande cursussen met een component (theoretische) biofysica. Hij wordt ook betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe onderwijsprogramma’s, zoals de nieuwe bèta-brede bacheloropleiding Molecular and Biophysical Life Science.

Het onderzoek van Mulder valt binnen de Utrechtse onderzoeksthema’s Life Sciences en Foundations of Complex Systems.

Bela Mulder

Bela Mulder studeerde in 1981 cum laude af in theoretische fysica met als bijvak wiskunde aan de Universiteit Utrecht. Na een promotie en onderzoeksaanstelling in Utrecht werkte hij enkele jaren in Griekenland, waarna hij in 1992 terugkeerde naar Nederland voor een aanstelling bij het onderzoeksinstituut AMOLF, vanaf 2002 aangevuld met een deeltijdpositie als hoogleraar aan Wageningen University.