Beatrice de Graaf: lees Aristoteles om nationale identiteit te begrijpen

In haar column in NRC Handelsblad raadt prof. dr. Beatrice de Graaf (Geschiedenis van de internationale betrekkingen) zowel burgers als politici aan om Aristoteles te lezen. Zijn ideeën over burgerschap kunnen ons ook in hedendaagse vraagstukken omtrent nationale identiteit en discriminatie helpen.

Aristoteles

Wie mag zich een burger noemen en wie niet? Over die kwestie buigt men zich al millennialang. Aristoteles legde in de vierde eeuw voor Christus in zijn Politica al uit dat je burgerschap het best kunt definiëren aan de hand van een aantal gezamenlijk afgesproken criteria. Debatten over wie er wel en niet bij mogen horen zijn volgens De Graaf dan ook even actueel als tijdloos. "Aristoteles’ Politica en de geschiedenis van het Oude Athene, de bakermat van de democratie, zouden tot verplicht leesvoer van elk nieuw Kamerlid moeten worden gemaakt," stelt De Graaf.

Prof. dr. Beatrice de Graaf. Foto Ed van Rijswijk

Onderwijs

Ook jongeren zouden deze thematiek onderwezen moeten krijgen, des te jammerder is het dan ook dat de uren Grieks op gymnasia steeds meer afnemen of zelfs helemaal verdwijnen. De studie van klassieke talen biedt volgens De Graaf een blijvende en cruciale verdieping voor onze debatten over burgerschap, discriminatie en uitsluiting. "Om met de filosofe en classica Martha Nussbaum te spreken", aldus De Graaf, "als wij de cultiverende kracht van onze beschaving willen beschermen moeten we de taal en cultuur van de Oudheid serieus nemen – op school, op de lerarenopleidingen en aan de universiteiten."

Lees de volledige column