Arend Jan Boekenstijn: referendum over verdrag EU en Oekraïne is "rancunereferendum"

© iStockphoto.com/jon11

Drs. Arend Jan Boekestijn (Universiteit Utrecht, Geschiedenis van de internationale betrekkingen) schreef samen met prof. dr. Rob de Wijk (Universiteit van Amsterdam) een opiniestuk voor de Volkskrant over het referendum over het Associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne. Boekestijn en De Wijk noemen het referendum een "rancunereferendum" dat op basis van halve waarheden in het leven is geroepen.

Drs. Arend-Jan Boekestijn

De initiatiefnemers van het referendum (GeenPeil) hebben volgens de auteurs "een onthutsend gebrek aan inzicht in verdragen". Het verdrag telt vele pagina's aan bepalingen met betrekking tot het vrijehandelsverdrag en politieke verplichtingen voor de partijen. "Al die bepalingen leggen de initiatiefnemers [van het referendum] uit als bewijs dat Oekraïne op de drempel van het EU-lidmaatschap staat. Maar deze bepalingen zijn noodzakelijk om überhaupt handel te kunnen voeren en om politieke hervormingen te kunnen afdwingen," aldus Boekestijn en De Wijk. Ook bepalingen uit het verdrag die betrekking hebben op andere onderwerpen, zoals militaire samenwerking, worden verkeerd uitgelegd. Bovendien heeft GeenPeil het niet over de gevolgen van een 'nee' tegen het referendum, terwijl die juist heel belangrijk zijn.

Nieuw radioprogramma

Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk zijn vanaf 9 januari elke zaterdag om 12 uur te horen op BNR Nieuwsradio met het programma Boekestijn vs. De Wijk, een programma over Europa in de wereld.