App voor docenten die onderwijs met externe partner organiseren

In het onderwijs wordt steeds meer de verbinding met de buitenwereld gezocht. Wil jij onderwijs vormgeven samen met externe partners en kan je daarbij hulp gebruiken? U-Collaborate in Education (UCE) ontzorgt docenten bij het organiseren van dit soort onderwijs, zoals community engaged learning en challenge based learning, maar ook onderwijs waarbij docenten zelf samenwerking zoeken met maatschappelijke organisaties of bedrijven. Zo kan UCE docenten of onderwijsinitiatieven ondersteunen bij het aangaan en onderhouden van een samenwerking met bekende en nieuwe externe partners. Behoefte aan inspiratie voor het organiseren van dit soort onderwijs? UCE deelt bestaande initiatieven om een idee te geven wat allemaal mogelijk is.

App in aanbouw

Om het docenten makkelijker te maken om een geschikte externe samenwerkingspartner te vinden, werkt UCE momenteel aan een concrete oplossing in samenwerking met een start-up. Samen ontwikkelen zij een app. Hiermee kunnen docenten externe partners vinden voor hun cursus en wijst het tegelijkertijd ook externe partners naar docenten die met hen mogelijkerwijs willen samenwerken. De app werkt als een soort marktplaats voor praktijkopdrachten c.q. challenges. Docenten en externe organisaties kunnen een advertentie plaatsen én vinden ondersteuning in het proces dat gepaard gaat met het organiseren van dit soort onderwijs.

De app bestaat al een tijdje en wordt al door verschillende UU-docenten vanuit verschillende faculteiten gebruikt. Mede op basis van hun feedback wordt de app momenteel aangepast zodat deze beter aansluit bij de behoeften van UU-docenten en andere betrokkenen.

Docenten gezocht - test de app in jouw cursus

Om te testen of de aanpassingen ook daadwerkelijk een oplossing bieden voor de uitdagingen waarvoor docenten zich gesteld zien en aan te sluiten bij hun behoeften, zoekt UCE een aantal docenten die de app willen gebruiken voor hun cursus, die idealiter start in blok 4 (april) of blok 1 (september).

Waarom deelnemen?

• De app leidt je stap voor stap door het organisatieproces. Dit is vooral nuttig voor docenten die voor het eerst opdrachten uit de praktijk in hun cursus willen integreren.
  • Het neemt docenten – indien gewenst - tijdrovend werk uit handen, zoals het formeren van studententeams en het matchen van student en challenge/samenwerkingspartner (dit is een extra optie binnen de app).
  • Je krijgt hulp bij het vinden van geschikte challenges.
  • Je kan helpen de app de vorm en inhoud te geven die jij denkt die nodig is.
  • En last but not least: tijdens deze testfase kun je rekenen op extra ondersteuning en hulp. Want met jouw hulp kunnen we een app bouwen die daadwerkelijk meerwaarde biedt.

Geïnteresseerd en/of wil je graag meer weten over U-Collaborate in Education dan wel de app? Neem dan contact op met Fleur Stigter, programmacoördinator UCE. Zij kan eventuele vragen beantwoorden en je voorzien van een informatiepakket en/of in je contact brengen met docenten die al ervaring hebben met de app.