Anne-Eva Nieuwelink promoveert in eerste MCEC Joint Doctorate degree met Universiteit Twente

“Voorrecht om ook zo nauw verbonden te zijn aan een andere universiteit”

PhD defence Anne-Eva Nieuwelink

Op 16 september promoveerde Anne-Eva Nieuwelink aan zowel de Universiteit Utrecht als de Universiteit Twente (UT). Haar tegenhanger Jeroen Vollenbroek, die hoofdzakelijk bij de UT zijn onderzoek deed, promoveerde al in januari, maar Nieuwelink moest vanwege de coronapandemie haar promotie verplaatsen. De twee onderzoekers vormen de eerste MCEC Joint Doctorate van de UU en UT.

“Ik vond het bijzonder om te merken dat je zo makkelijk zo intensief kunt samenwerken met iemand uit een compleet ander vakgebied”, vertelt Anne-Eva Nieuwelink. “Jeroen is electrotechnicus, ik ben scheikundige, dat komt erop neer dat we bijna elkaars taal niet spraken. Maar dat ging dus onverwacht soepel en was ook eigenlijk heel leuk. En nu, aan het einde van de rit, zijn we paranimf bij elkaars promotie.”

Tas vol samples

Nieuwelink werkte hoofdzakelijk in Utrecht, maar voelde zich ook thuis bij de onderzoeksgroep in Twente. “Het voelt echt als een voorrecht om ook zo nauw verbonden te zijn aan een groep bij een andere universiteit”, vertelt ze. “In sommige periodes zat ik wel twee keer per week in de trein naar Enschede met een tas vol samples, om ze daar in het lab te analyseren.”

Hybride promotie

Oorspronkelijk zou Nieuwelink in juni promoveren, maar behalve een nieuwe datum betekent de coronapandemie ook een nieuwe vorm: een hybride promotie, met een beperkte groep aanwezigen en verder een livestream. In principe hebben Utrechtse onderzoekers voorrang om fysiek aanwezig te zijn. Ook hierbij wordt de sterke band met Twente duidelijk: “Een van mijn Utrechtse opponenten heeft plek vrijgemaakt voor mijn Twentse co-promotor. Heel bijzonder, en ik ben daar heel dankbaar voor.”

Microreactortechnologie en katalyse

De proefschriften van Nieuwelink en Vollenbroek getuigen van een mooi huwelijk tussen microreactortechnologie en katalyse. Ieder hoofdstuk is gebaseerd op de samenwerking tussen Prof. Albert van den Berg van de BIOS Lab-on-a-Chip group van de Universiteit Twente en Prof. Bert Weckhuysen van de Inorganic Chemistry and Catalysis group aan de Universiteit Utrecht.

Jeroen Vollenbroek: “The aim of the thesis was to develop microreactors using droplet microfluidics for the high-throughput screening of single catalyst microparticles. Together with Anne-Eva we developed Microreactors in which catalyst particles can be screened for their catalytic activity and the most active particles can be sorted out.”

Kijk op mcec-researchcenter.nl voor meer informatie over het MCEC-consortium en katalyseonderzoek.