Albert Visser benoemd tot faculteitshoogleraar Geesteswetenschappen

Albert Visser, hoogleraar Logica en grondslagen van de wiskunde aan het department Filosofie en Religiewetenschap van de faculteit Geesteswetenschappen, is per 1 september 2015 door de decaan benoemd tot faculteitshoogleraar.

Albert Visser

Prof. dr. Albert Visser behoort tot de vooraanstaande logici van onze tijd. Weinigen in de wiskunde of in de logica is het gegeven hun naam blijvend gekoppeld te zien aan een onderzoeksresultaat, maar de ‘Visser Rules’ zijn een begrip: het zijn de regels waaruit alle toelaatbare regels van de propositionele intuïtionistische logica kunnen worden afgeleid (en zo zijn er ook nog ‘Visser topology’ en ‘Visser’s logic’) .

Zijn onderzoek in de fundamentele logica en de kunstmatige intelligentie – met als rode draad de verbanden tussen logica, wiskunde en filosofie – wordt wereldwijd gewaardeerd en zijn onderzoeksgroep werd door drie achtereenvolgende landelijke (en sterk differentiërende) visitatiecommissies als ‘excellent’ beoordeeld. Hij speelde daarnaast een leidende rol bij de ontwikkeling van de opleiding Kunstmatige intelligentie (voorheen CKI). Met dit alles heeft hij een belangrijke en deels zelfs beeldbepalende bijdrage geleverd aan onderwijs en onderzoek binnen de faculteit Geesteswetenschappen.