Marko Hekkert directeur Planbureau voor de Leefomgeving

Photo of Marko Hekkert

Marko Hekkert (departement Sustainable Development) wordt de nieuwe directeur van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). De ministerraad heeft ingestemd met de voordracht op voorstel van minister Hanke Bruins Slot van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De benoeming gaat in op 1 januari 2023. Daarnaast blijft Hekkert in deeltijd als hoogleraar verbonden aan het departement Sustainable Development.

Marko Hekkert: “Ik kijk ernaar uit om leiding te mogen geven aan het PBL en via strategische kennis voor politiek en beleidsmakers bij te kunnen dragen aan de transformaties waar Nederland momenteel voor staat. Juist in deze tijd van grote veranderingen ten aanzien van onze leefomgeving (energie, klimaat, stikstof, grondstoffen, ruimtelijke ordening) is onafhankelijke kennis van hoge kwaliteit onontbeerlijk voor het maken van verstandig beleid.”

“Dit is in de eerste plaats natuurlijk fantastisch voor Marko”, aldus Wilco Hazeleger, decaan van de faculteit Geowetenschappen, “maar ook een hele mooie kans voor de Universiteit Utrecht. Nu kunnen we immers nog beter de verbinding maken met de samenleving, met name wanneer het gaat om duurzaamheid en transities. We zijn dan ook erg blij dat we op deze manier kunnen bijdragen aan een goede kennisbasis voor beleid en politiek, en zo een bijdrage te leveren aan het beantwoorden van de grote duurzaamheidsvraagstukken van deze tijd."

Marko Hekkert is op dit moment hoogleraar Dynamiek van Innovatiesystemen. Eerder vervulde hij diverse management- en toezichtfuncties binnen en buiten de Universiteit Utrecht. Hij behaalde een doctoraaldiploma Scheikunde en promoveerde aan de Universiteit Utrecht. Behalve zijn deeltijdaanstelling aan de Universiteit Utrecht na 1 januari continueert hij dan ook zijn lidmaatschap van de Raad van Toezicht bij TNO.