17e-eeuwse langlopende correspondentie in het Latijn

Op de website Early Modern Letters Online (EMLO) die een verzameling briefwisselingen uit de vroegmoderne tijd bevat, is een nieuwe catalogus gepubliceerd.

Het is een catalogus van de correspondentie tussen Elisabeth Hoofman-Koolaart (1644-1736) en Theodorus Janssonius van Almeloveen (1657-1712). Elisabeth Hoofman stond bekend om haar gedichten die ze schreef in het Latijn, Theodorus van Almeloveen was arts en hoogleraar Grieks, Geschiedenis en Welsprekendheid  aan de Universiteit van Harderwijk (opgeheven in 1811). Het bijzondere is dat deze briefwisseling waarschijnlijk een van de langstlopende correspondenties tussen een man en een vrouw in het Latijn is.

Aron Ouwerkerk, de  samensteller van de catalogus,  heeft voor zijn prijswinnende masterscriptie over deze briefwisseling, dankbaar gebruik gemaakt van de collectie van Van Almeloveen, die zich bevindt bij Bijzondere Collecties.

Wilt u meer weten over wat Bijzondere Collecties kan betekenen voor uw onderwijs en onderzoek? Bekijk dan onze pagina over advies en ondersteuning.