Zo vierde de Universiteit Utrecht vroeger haar verjaardag

De Aula in het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht. Foto: Steven Snoep

Op 26 maart vierde de Universiteit Utrecht haar 385e verjaardag. Prof. dr. Leen Dorsman (Cultuurgeschiedenis) vertelt bij radioprogramma Utrecht is Wakker over de verjaardagen van de Universiteit voordat corona alle feestelijkheden stillegde.

Leen Dorsman
Prof. dr. Leen Dorsman

Studentenoptochten in de 19e eeuw

De verjaardag van de Universiteit Utrecht werd aanvankelijk niet jaarlijks gevierd, maar wel bij bijzondere leeftijden. Zo was er na 100 jaar een groot feest in de Domkerk, waarbij ook de stad betrokken werd. Maar volgens Dorsman werd het echte mooie feest vanaf de 19e eeuw gevierd, toen studenten elke vijf jaar een optocht door de stad organiseerden. “Een heel mooi voorbeeld is bij het 200-jarig bestaan in 1836,” vertelt Dorsman. “Dat was echt een optocht met een paar 100 mensen, en daar werden allerlei historische situaties verbeeld, zoals de tocht van prins Maurits nadat hij de slag bij Nieuwpoort had gewonnen.”

De Universiteit van 385 jaar geleden

De Universiteit Utrecht van 385 jaar geleden is volgens Dorsman niet te vergelijken met de Universiteit van vandaag. “Wij kennen de universiteit als een instelling met onderwijslokalen, administratie, gebouwen en laboratoria. Dat was er allemaal nog niet.” Er waren destijds tien tot twaalf professoren en een paar 100 studenten. Alleen de Aula die we ook vandaag de dag gebruiken bestond al. “Dat was de vergaderzaal die in beslag genomen was toen Utrecht in de 16e eeuw van katholiek naar protestants was overgegaan. De zaal werd toegewezen door het gemeentebestuur aan de Universiteit. En die zaal hebben we dus nog steeds.”