“We willen dat beleggers zich richten op systeemverandering, niet op systeemoptimalisatie”

Johan Schot in Science | Business

Foto: Arthon Mikhod via Vecteezy

Beleggen met positieve en meetbare invloed op samenleving en milieu als doel is relevanter dan ooit door crises als klimaatverandering, verlies van biodiversiteit en groeiende ongelijkheid. Johan Schot is hoogleraar Global History and Sustainability Transitions en ook oprichter en directeur van het Deep Transitions Lab, waar een globaal netwerk van onderzoekers probeert om systeemveranderingen te versnellen door experimenteer-, leer- en onderzoeksprogramma’s. Hij vertelt meer over het werk dat het lab doet op de website van Science|Business.

Deep Transitions

Het Deep Transitions Lab is onderdeel van het Deep Transitions-project, een samenwerking tussen Sussex University, Universiteit Utrecht en een wereldwijd netwerk van onderzoekers van andere universiteiten. Het lab begon met het onderzoeken van wat zij de ‘eerste deep transition’ noemen: de grote en ongekende veranderingen die de Industriële Revolutie teweegbracht. Deze veranderingen zijn de oorzaak van vele van onze huidige grote uitdagingen, vertelt Schot. De missie van het lab is om een ‘tweede deep transition’ tot stand te brengen. Zo’n transitie zou de systemen van onze huidige samenleving onderwerpen aan een duurzame revolutie, legt hij uit.

Systeemverandering

“We willen dat investeerders hun investeringen richten op systeemverandering en niet op systeemoptimalisatie”, voegt Schot toe. Hij noemt als voorbeeld het mobiliteitssysteem, waar systeemverandering “het mobiliteitssysteem op volledig nieuwe manieren opnieuw opbouwt”, terwijl systeemoptimalisatie bijvoorbeeld kan inhouden dat verbrandingsmotoren vervangen worden door elektrische voertuigen.

Het lab richt zich op het beantwoorden van vragen rondom het doorvoeren van radicale verandering en hoopt nieuwe systemen in werking te zetten, legt Schot uit. “We proberen investeerders duidelijk te maken dat ze geen keuze hebben, want we hebben het niet over ‘waarschijnlijke’ schokken,” zegt hij. “Ze komen eraan.”