Ugur Üngör werkt aan een oorlogsarchief over Syrië

Damascus, Syrië © iStockphoto.com

Op 27 feburari sprak dr. Ugur Üngör (Politieke geschiedenis) in de verdieping van Trouw over de aanleg van een oorlogsarchief over Syrië.

Üngör's missie is om een uitgebreid archief aanleggen over het leven in tijden van oorlog en dictatuur, met zoveel mogelijk getuigenissen van Syriërs. Een archief waar ook andere historici in de toekomst uit kunnen putten. Verhalen die ervoor zullen zorgen dat het geweld dat wordt aangericht nooit vergeten zal worden. Om dit archief aan te kunnen leggen leerde Ungor Arabisch, om zo te kunnen praten met slachtoffers én daders van de oorlog in Syrië.

Oral History

Het leren van de Arabische taal was essentieel voor het aanleggen van het archief, zegt Üngör. "Syrië is een heel mondelinge samenleving. Dus pak ik het aan door middel van ‘oral history’, ik laat mensen zelf hun levensverhaal vertellen.” Goed luisteren naar de Syriërs zelf is volgens Üngör de enige manier om het conflict beter te begrijpen.

Ugur Üngör

Dr. Ugur Ümit Üngör. Foto Jussi Puikkonen/KNAW

Ugur Üngör is historicus en tevens verbonden aan Institutions for Open Societies, een interdisciplinair onderzoeksgebied van de Universiteit Utrecht gericht op de ontwikkeling en uitbouw van gezonde open samenlevingen, waar dan ook ter wereld.