Student Tessel ten Zweege schreef een boek over intiem partnergeweld

Student Tessel ten Zweege bij NOS Met het Oog op Morgen

Een gebalde vuist met op de achtergrond een vrouw met de handen voor haar gezicht © iStockphoto.com/Prostock-Studio
© iStockphoto.com/Prostock-Studio

Student Genderstudies Tessel ten Zweege heeft een boek geschreven over intiem partnergeweld getiteld 'Dat zou jij nooit toelaten: als liefde giftig wordt'. Omdat het boek vanaf deze week in de winkel ligt, was Tessel te gast bij NOS Met het Oog op Morgen om te vertellen over de relatie waar het boek op gebaseerd is.

Glijdende schaal

In het boek vertelt Ten Zweege openhartig over de relatie die begon toen zij 19 was, en waarin al snel zowel mentaal als fysiek geweld plaatsvond. Hoewel ze nog jong was, zat Ten Zweege toen al in een groter feministisch netwerk en zette ze zich in voor de rechten van vrouwen. Bij veel mensen riep dit de vraag op hoe deze relatie haar kon overkomen. "Op het moment dat in een gewelddadige relatie die eerste klap valt is er echt al een flinke bodem gelegd van manipulatie en psychische mishandeling. Waar buitenstaanders vaak denken: je had dat niet moeten pikken, of: ik was allang weggeweest, is dat toch echt anders als je zelf in zo'n relatie zit", zegt Ten Zweege. Ook de schaamte zorgde ervoor dat de relatie aanhield. "Juist vanwege dat feministische collectief en omdat ik mezelf ken als een best wel mondige tante, kon ik het beeld dat ik van mezelf had en wat mijn vriendinnen van mij hadden totaal niet rijmen met het plaatje binnen mijn studentenkamer."

Femicide

Alhoewel Ten Zweege's relatie na vier heftige maanden ten einde kwam, benadrukt ze dat dit bij de meeste slachtoffers niet het geval is. "Bij de meeste situaties met partnergeweld zie je een heel lange nasleep van stalking en worden vrouwen zelfs door hun ex-partner vermoordt." Dit wordt ook wel femicide genoemd. In Nederland wordt er elke 10 dagen een vrouw om het leven gebracht door haar partner of ex-partner.

Tessel eindigt het gesprek met het advies aan omstanders: sta het slachtoffer altijd bij, maar wel op hun eigen tempo. Anders loop je het risico dat iemand zich juist nog meer terugtrekt. Mensen die zelf in een gewelddadige relatie zitten spoort Tessel aan om, hoe lastig het ook is, de schaamte, die toch nog zo vaak dodelijk blijkt, te doorbreken.