Sanne Frequin dook in middeleeuwse ‘Murder Maps’

Sanne Frequin in OVT

Een miniatuur uit de tiende eeuw waarop een aantal gewapende mannen hun slachtoffer proberen te vermoorden.
Een miniatuur uit de tiende eeuw.

De Medieval Murder Maps is een initiatief van de Universiteit van Cambridge. Het project bestaat uit kaarten van een aantal middeleeuwse steden, waarop de moorden te zien zijn die daar in de veertiende eeuw plaatsvonden. Universitair docent Sanne Frequin werd gevraagd om dit project te bestuderen, en vertelt in OVT op NPO Radio 1 over haar bevindingen.

Icoontjes

Het project bestaat uit een website met kaarten van de veertiende-eeuwse Engelse steden Oxford, York en Londen, legt Frequin uit. Op die kaart worden de moorden aangeduid met icoontjes en zijn ze voorzien van allerlei informatie over de misdaad. “Het zijn er ook aardig wat,” zegt ze. Zo heeft Londen alleen al meer dan 140 moorden op de kaart staan. “Daar kan je een hele interessante middag aan besteden.”

Coroner rolls

De informatie die de Universiteit van Cambridge gebruikt heeft voor dit project komt uit zogeheten coroner rolls, vertelt Frequin. “Je moet je voorstellen dat als er een lijk wordt gevonden, de sheriff en coroner daarbij worden geroepen.” In die tijd was de sheriff er om de orde te bewaren had de coroner de taak om plotselinge en onnatuurlijke doden op te tekenen.

Dat deed hij niet in z’n eentje, voegt Frequin toe. “Op het moment dat zo’n misdaad werd ontdekt, werd er een jury bij elkaar geroepen.” Zo’n jury bestond uit mensen uit de buurt, die vaak ook getuigen waren van de moord. Samen probeerden ze de moord op te lossen. “En gelukkig is daar een administratie van bewaard gebleven,” zegt ze, “de zogenaamde coroner rolls.”

Context

Het fijne aan dit Medieval Murder Maps-project is dat je dieper de middeleeuwse samenleving in wordt gezogen, vertelt Frequin. Bij het project hoort ook een podcast, waar een aantal van de moorden worden uitgelicht en voorzien van meer achtergrond en context. “Dan blijkt ineens dat achter een ogenschijnlijk zeer simpele, eendimensionale moord een soort aflevering van Game of Thrones verscholen gaat.”

Luister OVT terug