"Rolbevestigende speelgoedmarketing houdt meisjes weg van techniek"

© iStockphoto.com

Op 11 oktober schreef prof. dr. Belle Derks (Sociale, Gezondheids- en Organisatiepsychologie) een artikel op de website van Sociale Vraagstukken over rolbevestigende speelgoedmarketing. "Het lage aantal meisjes dat voor techniekstudies kiest vloeit mede voort uit onze neiging om jongens en meisjes al vanaf hun geboorte systematisch anders te behandelen. Speelgoed speelt hierin een belangrijke rol", aldus Derks.

Prof. dr. Belle Derks

"Studies tonen aan dat de ervaring van kinderen met speelgoed een aanzienlijke invloed heeft op de ontwikkeling van hun interesses en competenties", meent Derks. "Zo blijkt een van de weinige cognitieve verschillen die tussen mannen en vrouwen aangetoond is, namelijk verschillen in ruimtelijk inzicht, pas te ontstaan vanaf de leeftijd van zes tot acht jaar."

Talenten ontwikkelen

"Onderscheid maken tussen speelgoed voor meisjes en voor jongens is schadelijker dan we denken. Alleen door ieder kind speelgoed aan te bieden dat al hun potentiele capaciteiten aanspreekt, maken we het mogelijk dat kinderen hun talenten, wat die ook mogen zijn, kunnen ontwikkelen", sluit Derks haar stuk af.