Nu er steeds meer te doen is, wordt thuisblijven lastig

© iStockphoto.com

Nu de lockdown versoepelt, wordt de bestrijding van het coronavirus volgens dr. Bregje Holleman (Taal & Communicatie) pas echt complex. In Trouw spreekt ze over het besluit van de overheid om burgers weer meer vrijheden te geven.

Volgens Holleman zorgen de maatregelen voor twijfels bij burgers. "De overheid zegt: ‘Blijf thuis’, maar ondertussen gaan winkels wel open. Voor wie dan? De overheid kan met heldere regels voor concrete situaties nog meer een helpende hand bieden."

De noodzaak van beperkingen

"Harder zijn kan best, maar dan moet wel heel duidelijk zijn waarom de beperking noodzakelijk is", zegt Holleman. "De afgelopen weken hebben we ons blindgestaard op de cijfers over ziekenhuisopnames en doden. Nu de cijfers dalen, wordt het lastiger met een simpele verwijzing daarnaar de noodzaak van de maatregelen te blijven benadrukken. Laat staan van strengere maatregelen. Je moet dan dus duidelijker benadrukken hoe extreem ziek ook de verder gezonde mensen hiervan worden, of hoe lang de revalidatie duurt."

Bregje Holleman

Dr. Bregje Holleman

Bregje Holleman is verbonden aan Institutions for Open Societies, een interdisciplinair onderzoeksgebied van de Universiteit Utrecht gericht op de ontwikkeling en uitbouw van gezonde open samenlevingen, waar dan ook ter wereld.