Nederlandse seksuele voorlichting is zo slecht nog niet

Een banaan met een condoom er omheen © iStockphoto.com/Alejandro Cajas
© iStockphoto.com/Alejandro Cajas

De Netflixhit Sex Education wordt bejubelt om de vooruitstrevende seksvoorlichting die deze bevat. Maar volgens onderzoeker Gender en Seksualiteit Linda Duits is deze voorlichting niet zo baanbrekend als mensen denken. In het AD vertelt zij hoe de voorlichting in de serie tekortdoet aan de huidige Nederlandse voorlichting.

Voor jongeren én volwassenen

De serie Sex Education gaat over jongeren die worstelen met seksuele onzekerheden. De 16-jarige Otis, zoon van een seksuoloog, begint een sekskliniek en vertelt zijn medestudenten – tegen betaling – de wijsheden van zijn moeder. Volgens Duits is het slim gedaan dat de serie zowel jongeren als volwassenen aanspreekt. “Omdat onbekend is in welke tijd het zich afspeelt, denk je na over je vroegere ik en hoor je vooral volwassenen roepen: ‘Dit is de voorlichting die ik nooit heb gehad!’ Maar Nederland loopt voorop met seksuele voorlichting.”

Dr. Linda Duits

Goed lesmateriaal

Ondanks Duits haar positieve houding over seksuele voorlichting in Nederland, gaven Nederlandse jongeren in 2019 seksuele voorlichting op de middelbare school slechts een 5,8. Dat komt volgens Duits omdat er wel goed lesmateriaal beschikbaar is, maar niet elke school hier gebruik van maakt. “Seksuele voorlichting is hier verplicht. Maar hóé die voorlichting eruitziet, mogen de scholen zelf invullen. Sommige doen dat heel karig, anderen juist uitgebreid.” Duits zou dan ook graag zien dat een lessenpakket als Lang leve de liefde de standaard wordt in het Nederlandse onderwijs. Toch is ze niet alleen skeptisch over de serie. “Het is voor het eerst dat een serie zich zo richt op het geven van voorlichting en sekspositiviteit. Maar het blijft fictie, en geen voorlichting.”