Nederlandse jongeren lezen steeds slechter

© iStockphoto.com

Om Nederlandse jongeren weer beter te leren lezen, moeten ze méér lezen. Te beginnen op school, stelt prof. dr. Els Stronks (Nederlands) in de Volkskrant

Prof. dr. Els Stonks. Foto: Jos Uljee, KB

Uit onderzoek blijkt dat Nederlandse leerlingen steeds minder goed lezen. Stronks meent dat "meters maken de remedie lijkt tegen de leesachterstand die Nederlandse jongeren hebben ten opzichte van leeftijdgenoten in veel andere ­Europese landen."

Meters maken

"Laat je ze die meters allemaal bij het vak Nederlands maken, komt dat schoolvak uren tekort. Laat je ze alleen korte teksten lezen, dan halen ze hun meters niet. De oplossing zou kunnen zijn dat leerlingen elke dag – ongeacht bij welk vak ze zitten – een uur voor zichzelf lezen. Ze doen dat bij aardrijkskunde, biologie, geschiedenis et cetera; bij de andere talen, kunnen ze eventueel ook een boek in die taal pakken. Want tweetalig veel lezen, is misschien nog wel beter."

Litlab

'Hersenschimmen' van Bernlef lezen met je ­biologieleraar, 'Het diner' van Koch met je maatschappijleerdocent, 'Oeroeg' van Haasse met je geschiedenisleraar.

Stronks meent met enige zekerheid dat dit kan. Sinds een aantal jaar maakt zij onlineleesclubs op LitLab.nl: voor young adult-boeken, Jonge lijsters, maar ook boeken die op Lezen voor de lijst voorkomen. Leerlingen krijgen vooraf kaartjes met vragen, die helpen een roman op zichzelf te betrekken, maar ook die roman aan de werkelijkheid te relateren. Hersenschimmen van Bernlef lezen met je ­biologieleraar, Het diner van Koch met je maatschappijleerdocent, Oeroeg van Haasse met je geschiedenisleraar. "Meters maken kan dan een feest worden", concludeert Stronks.