Maak Engels in het hoger onderwijs geen doe-het-zelf-project

Foto: Maria Salaru/UU

Het hoger onderwijs in Nederland verengelst steeds verder, terwijl andere Europese landen zich juist inspannen om de eigen taal in het hoger onderwijs te behouden. Hoogleraar Didactiek van de Vreemde Talen en Tweetalig Onderwijs Rick de Graaff en Universitair Docent Taalwetenschappen Rias van den Doel vertellen in ScienceGuide over hun onderzoek naar Engelstaligheid in het Nederlandse hoger onderwijs.

Studenten versus docenten

Uit het onderzoek van De Graaff en Van den Doel blijkt dat momenteel 28 procent van de bacheloropleidingen en 77 procent van de masteropleidingen van universiteiten in het Engels wordt gegeven. Ook blijkt dat studenten veel vaker enthousiast zijn over Engelstalige bacheloropleidingen dan de docenten. Studenten trekken ook vaker dan docenten aan de bel als zich problemen voordoen die samenhangen met de Engelstaligheid van het onderwijs. Daarbij verzetten docenten zich vaak tegen de opvatting dat zij de Engelse taal moeten doceren.

Doe-het-zelf-onderwijs

Ondersteuning voor docenten die Engelstalig onderwijs moeten geven is nu mogelijk onvoldoende, oppert Van den Doel. “De ondersteuning vanuit instellingen is nu vaak nog wisselvallig, en waarschijnlijk krijgt men binnen instellingen te weinig tijd om betrokkenen bij het Engelstalige onderwijs goed te ondersteunen.” Dit leidt tot een doe-het-zelf-versie van Engelstalig onderwijs, waarbij zowel docenten als studenten het zelf maar uit moeten zoeken. De Graaff en Van den Doel vinden het daarom nodig om beleid te maken voor de professionele ontwikkeling van docenten die Engelstalig onderwijs geven. Ook is het belangrijk om de doelen en de toegevoegde waarde van Engelstalig onderwijs kritisch tegen het licht te houden.