Koppel literatuur aan taalvaardigheid

© iStockphoto.com

Op 8 april pleitte dr. Ewout van der Knaap (Moderne en hedendaagse literatuur) in de NRC dat taal- en cultuuronderwijs veel slimmer en leuker kan.

Het taalonderwijs heeft het al jaren moeilijk op middelbare scholen. Terwijl de werkgelegenheid met talenstudies juist goed is, meent Van der Knaap. Lezen is een cruciale vaardigheid die persoonlijk en maatschappelijk succes oplevert.

Leesvaardigheid

Lezen gebeurt nu voornamelijk bij het vak Nederlands. Van der Knaap stelt dat het noodzaak is dat ook bij de vreemde, moderne talen meer aandacht wordt besteed aan leesvaardigheid. De taalvaardigheid van leerlingen verbetert door het lezen van literatuur en door het aanbieden van andere media waarin literaire strategieën worden gebruikt. Door samenhangende en uitdagende lessen ontwikkelen leerlingen cultuur- en taalbewustzijn. Deze leerlingen zullen eerder voor een studie op het gebied van talen kiezen.

Ewout van der Knaap

Prof. dr. Ewout van der Knaap. Foto: Ed van Rijswijk
Dr. Ewout van der Knaap

Ewout van der Knaap is hoofddocent Duitse letterkunde aan de Universiteit Utrecht en expert op het gebied van literatuurdidactiek. Hij heeft als docent met verschillende doelgroepen (vmbo, havo, vwo, hbo) gewerkt. Aan de hand van deze ervaringen heeft hij het boek Literatuur en film in het vreemdetalenonderwijs geschreven, dat binnenkort uitkomt bij uitgeverij Coutinho. Dit boek helpt (aankomende) leraren vreemde talen om rijke, afwisselende, uitdagende lessen mét de inzet van literatuur en film te ontwerpen.