Kinderen mogen voortaan een dubble achternaam krijgen

Geert Bloothooft bij NPO Radio 5

© iStockphoto.com/nicodemos

Vorige week werd bekend gemaakt dat kinderen tijdelijk een dubbele achternaam mogen krijgen, mits ze na 1 januari 2019 geboren zijn. Onderzoeker Naamkunde Gerrit Bloothooft vertelt hoe deze nieuwe regel in elkaar zit.

Traditie

Tot nu toe kregen pasgeboren kinderen altijd maar één achternaam, en was dat nog vaak die van de vader. "Dat was de traditionele lijn om de vader centraal te stellen en daarbij werd zijn naam doorgegeven aan de kinderen", vertelt Bloothooft. De nieuwe wet beweegt mee met de veranderingen in de samenleving. "Eeuwenlang was het zo, maar nu is het aan het kantelen."

Dr. ir. Gerrit Bloothooft

Traditioneel gezien werd een dubbele achternaam ook vaak nog geassocieerd met de adel. "Je kunt niet meer zomaar concluderen dat iemand met een dubbele achternaam van adel is", legt Bloothooft uit. Net zoals bij veel adelijk kroost krijgen kinderen van ouders die beiden een dubbele achternaam hebben niet een vierdubbele naam, het maximum achternamen blijft staan op twee.

Achterlopers

Bij veel landen om ons heen was dit al veel langer toegestaan, en ook genormaliseerd. "In zuidelijke landen als Spanje en Portugal was dit al heel lang gebruikelijk", vertelt Bloothooft. "Frankrijk en België zijn ons de laatste twintig jaar voor gegaan." In die landen kiest ongeveer tien tot vijftien procent van de ouders voor een dubbele achternaam.

Bloothooft is in ieder geval voorstander van deze nieuwe regel. "Voor de identiteit van een kind is het belangrijk dat eventueel de beide namen van de families in zijn of haar naam worden genoemd. Dat die keuze er voortaan is, is een prima ontwikkeling", aldus Bloothooft.