José van Dijck over de rechtszaken tegen Apple

Man met tablet, istock photo

Op 7 augustus schreef prof. dr. José van Dijck in Politico Magazine over de vele rechtszaken tegen Apple en andere techgiganten.

Het belangrijkste probleem in deze rechtszaken is Apple's monopoliepositie in diens eigen App Store. Rivalen klagen dat ze oneerlijk worden behandeld. Zo moeten zij bijvoorbeeld een commissie van 30 procent aan Apple betalen voor elke verkochte app.

Gatekeepers

Van Dijck stemt in met de beweringen van de aanklagers: "De macht die Apple heeft over het ecosysteem is immens. Ze zijn echte poortwachters geworden tussen consumenten en apps. "

José van Dijck

José van Dijck is verbonden aan Institutions for Open Societies, een interdisciplinair onderzoeksgebied van de Universiteit Utrecht gericht op de ontwikkeling en uitbouw van gezonde open samenlevingen, waar dan ook ter wereld.