Imar de Vries over de evolutie van het internet

© iStockphoto.com

Dr. Imar de Vries (Media en Performance Studies) scheef op 12 juli op NU.nl over de evolutie van het internet. Of een website overleeft of niet, valt evolutionair te verklaren.

Voordat Google zijn intrede maakte op het wereldwijde web was AltaVista de meest gebruikte zoekmachine. De website werkte als een bibliotheekcatalogus. De pagina die het meest op je zoekterm leek, kwam bovendrijven.

Google

In 1998 werd Google opgericht. In tegenstelling tot AltaVista rangschikte Google resultaten op basis van het aantal links vanaf andere pagina's. Daardoor stond de pagina die je zocht vaak daadwerkelijk bovenaan het lijstje met zoekresultaten.

De ontwikkelingen van het internet

Hoe kan het dat Google al ruim twintig jaar de meest gebruikte zoekmachine is, terwijl AltaVista na een paar jaar van de radar verdween? "Evolutionair gezien kun je zeggen dat websites succesvol blijven zolang ze zich aanpassen aan de ontwikkeling van het internet", stelt De Vries. "AltaVista was eerst heel handig, omdat gebruikers het internet volledig wilden doorzoeken. Maar Google was net even gebruiksvriendelijker en handiger."

Imar de Vries

Dr. Imar de Vries

Imar de Vries is mediawetenschapper en tevens verbonden aan Institutions for Open Societies, een interdisciplinair onderzoeksgebied van de Universiteit Utrecht gericht op de ontwikkeling en uitbouw van gezonde open samenlevingen, waar dan ook ter wereld.