Hoe leg je terrorisme uit aan kleuters?

Kringgesprek © iStockphoto.com/vgajic

Hoogleraren en kleuters: het lijkt een vreemde combinatie. Maar toch komt het voor: wetenschappers die lesgeven aan kleine kinderen moeiteloos afgaat. Prof. dr. Beatrice de Graaf (Geschiedenis en Kunstgeschiedenis) vertelde aan de Algemene Onderwijsbond over haar ervaringen.

Prof. dr. Beatrice de Graaf. Foto: David van Dam
Prof. dr. Beatrice de Graaf

Salamitactiek

"Eigenlijk wilde ik altijd juf worden," vertelt de Graaf. "En lesgeven aan jongere kinderen vind ik nog altijd erg leuk." Wanneer ze kleine kinderen lesgeeft, gebruikt ze de zogeheten 'salamitactiek': "Als kinderen al een plakje hebben gepakt, bied je er nog eentje aan". Zo raken de kinderen niet overweldigd door een grote hoeveelheid informatie.

Inclusiviteit en grenzen stellen

Het lijkt misschien een onmogelijke taak om met jonge kinderen over terrorisme, de expertise van De Graaf, te praten. Haar eerste doel was om het onderwerp bespreekbaar te maken: "Je wilt een inclusieve setting creëren, waarin iedereen durft te praten". Tegelijkertijd moeten leerkrachten soms ook grenzen stellen, bijvoorbeeld als een kind roept dat je gewoon terug moet schieten. De balans daartussen vinden is moeilijk: daarom ontwikkelde De Graaf samen met anderen een platform voor docenten. "We hebben er een project van gemaakt en daarbij pedagogen en andere wetenschappers ingeschakeld. Op onze site, ter-info.nl, werken mijn collega’s nu dagelijks aan artikelen over terrorisme en de context ervan."