Friese voornamen door de eeuwen heen

Kleuters © iStockphoto.com/Liderina
© iStockphoto.com/Liderina

Hoewel Friesland de provincie met de meeste regionale voornamen in Nederland is, verdwijnen Friese voornamen langzaam maar zeker. Dr. ir. Gerrit Bloothoofd (Talen, Literatuur en Communicatie) en David Onland deden onderzoek naar streekeigen voornamen in Friesland; Bloothoofd vertelde erover in de Leeuwarder Courant.

Dr. ir. Gerrit Bloothooft

Tradities en verspreiding

Omdat ouders hun kinderen steeds minder vaak vernoemen, worden ook typisch Friese voornamen steeds minder gegeven. Dat komt onder andere doordat tradities die bijvoorbeeld vernoemingen in stand houden minder belangrijk worden, legt Bloothooft uit. Aan de andere kant zijn sommige namen die in de negentiende eeuw nog streekeigen waren nu populair geworden door het hele land.

Besef van taal en cultuur

Waarom bepaalde namen populair zijn in een specifieke streek is moeilijk te verklaren. Het is wel duidelijk waarom oude voorkeursnamen de kop bleven opsteken; vaak woonden families generaties lang in dezelfde streek, waardoor op die plek ook getrouwd en vernoemd werd. Na 1950 kregen echter steeds minder kinderen een Friese voornaam. "Friezen hebben altijd een sterk besef van hun taal en cultuur gehad. Het zegt dan wel iets als ze hun kinderen veel minder Friese voornamen geven," zegt Bloothooft. "De vraag rijst welke waarde ze blijven hechten aan de Friese taal en cultuur."