Eigen of andermans onderwijs aanbieden?

Online onderwijs © iStockphoto.com/fizkes
© iStockphoto.com/fizkes

Amerikaans onderwijsplatform Coursera biedt vanwege de pandemie tienduizenden colleges van hoge kwaliteit gratis aan. Moeten Europese universiteiten hier gebruik van maken of zich juist richten op hun eigen online onderwijs? Prof. dr. José van Dijck (Cultuurwetenschappelijk Onderzoek) werd erover geïnterviewd door Trouw.

Prof. dr. Jose van Dijck. Foto: Ed van Rijswijk

Een onderwijsnetwerk

Tegenwoordig biedt Coursera niet alleen colleges aan, maar krijgen universiteiten ook de mogelijkheid om hun eigen onderwijs op het platform te plaatsen en gebruik te maken van onderwijs van andere universiteiten. Opvallend genoeg zijn Amerikaanse colleges het populairst. Dat komt niet alleen door hun hoge kwaliteit: "Als een private universiteit als Stanford of Harvard meer betaalt om een college bovenaan de pagina te zetten, wordt dit waarschijnlijk vaker aangeklikt," legt Van Dijck uit.

Eigen publieke waarden

Volgens Van Dijck komen deze ontwikkelingen juist nu Nederlandse universiteiten rekening beginnen te houden met de risico's die aan dit soort platformen verbonden zijn. Wat te doen? "Je hebt de eigen Europese academische waarden als privacy, bildung en autonomie enerzijds, maar anderzijds ook de aantrekkingskracht die de online colleges van de Amerikaanse universiteiten nu eenmaal uitoefenen op studenten," zegt Van Dijck. "Coursera weet via algoritmes wat studenten uit de hele wereld aantrekkelijk vinden en biedt vooral cursussen aan die passen bij hun digitale belevingswereld. Voor de lange termijn lijkt het verstandiger als Europese universiteiten inzetten op online onderwijs dat geworteld is in hun eigen publieke waarden."