De rol van religie in radicalisering

© iStockphoto.com/Rawpixel

Welke rol speelt geloof in radicalisering? Met die vraag in haar achterhoofd voerde prof. dr. Beatrice de Graaf (Geschiedenis en Kunstgeschiedenis) 23 gesprekken met veroordeelde terroristen, die de basis vormden voor haar nieuwe boek Radicale verlossing. Wat terroristen geloven.

Prof. dr. Beatrice de Graaf. Foto: David van Dam
Prof. dr. Beatrice de Graaf

Religie is een factor

"Ik ben zelf religieus, dus ik wist altijd: die religie is een factor. Maar hoe precies, dat was geen eenvoudige vraag," vertelt De Graaf aan Trouw. Aan de ene kant is ze het oneens met het idee dat radicalisering en geweld onlosmakelijk verbonden zijn met religie. Aan de andere kant is radicalisering volgens haar ook niet alleen het gevolg van sociaal-economische factoren, zoals eerder door academici beweerd werd. "Ik denk dat de wetenschap meer kan doen om de factor geloof te begrijpen en in kaart te ­brengen."

Schuldgevoel

"Als je spreekt met de gedetineerden, dan merk je dat ze allemaal op een gegeven moment vertellen dat ze zich schuldig voelden," zegt De Graaf bij radioprogramma Nieuwsweekend. De mensen die ze interviewde hadden het gevoel iets goed te moeten maken, bijvoorbeeld na het zien van beelden van de oorlog in Syrië. Organisaties die leden wierven speelden daar ook op in door zichzelf te promoten als een plek waar mensen bijvoorbeeld hun criminele verleden konden gebruiken om in de naam van religie iets 'goeds' te doen.

Verder lezen en kijken

De Graaf bij De Vooravond: "Elke generatie heeft andere drijfveren."