Dan Hassler-Forest over de fascistische ideologie van 'The Lion King'
Op 10 juli schreef dr. Dan Hassler-Forest (Media en performance) in The Washington Post over de remake van Disney's kaskraker The Lion King. Volgens de mediawetenschapper laat de film een fascistische samenleving zien waarin de zwakken de sterken moeten gehoorzamen. Op zijn artikel kwamen veel reacties. Hassler-Forest sprak bij NPO Radio 1 over de commotie rondom zijn artikel.
"We identificeren ons met de individuen in films en dat wekt sympathie”, stelt Hassler-Forest. “Maar films scheppen tegelijkertijd een specifiek wereldbeeld; een idee van hoe de wereld qua machtsstructuren in elkaar zit. Als je daar naar gaat kijken verschuift je perspectief."
Sociale hiërarchie
"Je bent niet meer aan het kijken naar The Lion King als een film over de liefde van een zoon voor zijn vader, maar naar een reflectie van onze ideeën over sociale relaties. Kijk in de film maar eens goed naar de sociale hiërarchie van leeuwen en hyena’s", vertelt Hassler-Forest.
Wat ze in de film 'the circle of life' noemen is eigenlijk gewoon een rangorde met de leeuwen bovenaan de voedselketen en de hyena’s onderaan.
The circle of life
"Wat ze in de film 'the circle of life' noemen is eigenlijk gewoon een rangorde met de leeuwen bovenaan de voedselketen en de hyena’s onderaan. De taak van de beheerders van de bestaande orde (de leeuwen) is in de eerste plaats de hyena’s buiten de deur te houden. De hyena’s moeten in het getto blijven leven."
Racisme
"De hyena’s zijn, niet geheel toevallig, in de film de enige personages met hispanic en duidelijke straat- en zwarte accenten. Ze leven in het getto-gedeelte van de savanne en ze worden gemakkelijk gemanipuleerd door Scar, de kwaadaardige oom van Simba, die als een soort linkse politicus zegt: 'We moeten de samenleving inclusiever maken, dus de hyena’s mogen zij aan zij met ons op de Pride Lands leven'. En wat zien we dan? Juist. Alles raakt meteen in verval,” concludeert Hassler-Forest.