Dan Hassler-Forest in verschillende media over de hitserie Friends

Deze week is het 25 jaar geleden dat de serie Friends voor het eerst op de televisie te zien was. Dr. Dan Hassler-Forest (Media en Performance) legt in YUNG DWDD (16 september) en het AD (21 september) uit waarom de serie niet meer van deze tijd is.

Dr. Dan Hassler-Forest. Foto: Ed van Rijswijk
Dr. Dan Hassler-Forest

De vraag is of Friends, een serie over de avonturen van zes vrienden in New York, nog past in de huidige samenleving. Hassler-Forest: "Eigenlijk niet. Een beeld waarin alles draait om zes witte hetero's die nergens last van hebben en nooit hun huur niet kunnen betalen is een heel raar beeld van de stad New York" (YUNG DWDD). Daarmee is de serie een slechte afspiegeling van de huidige samenleving en haar diversiteit. Om in de samenleving anno 2019 te passen zou Friends dus meer diversiteit moeten uitstralen, zowel op het gebied van bijvoorbeeld gender als sociale klasse.