100 jaar Keltische Talen en Cultuur in Utrecht: "Dat moet groots gevierd!"

Nike Stam en Aaron Griffith bij Celtic Students Podcast

The opening verses of the fourteenth-century Cornish play 'Origo Mundi'. Bron: Wikimedia

Volgend jaar viert de opleiding Keltische Talen en Culturen haar 100-jarige jubileum. Ter gelegenheid daarvan organiseert de opleiding het zeventiende International Congress of Celtic Studies (ICCS), dat volgend jaar juli zal plaatsvinden in Utrecht. In een aflevering van de Celtic Students Podcast vertellen universitair docent Aaron Griffith en docent Nike Stam meer over de geschiedenis van Keltisch in Utrecht en het aankomende congres.

Anton Gerard van Hamel (1886-1945). Bron: Wikimedia/Nationaal Archief

Hoe het begon: Anton van Hamel

Met het oog op het aankomende ICCS, is de Utrecht de plek waar je moet zijn als je geïnteresseerd bent in Keltisch, denkt podcastinterviewer Nina Cnockaert-Guillou. Maar hoe is dat zo gegroeid?

"Het begon allemaal met een man genaamd Anton Gerard van Hamel", vertelt Stam. Van Hamel studeerde af als een neerlandicus, maar zag een sterk verband tussen beide taalgroepen. Ook werd hij gegrepen door Keltische mythen en verhalen.

"Deze Van Hamel kreeg in 1923 een leerstoel in Germaanse talen aangeboden," vervolgt Stam, "en hij stond erop dat ook Keltisch aan de opdracht werd toegevoegd."

Keltisch in Utrecht

Voor de invoering van het BaMa-stelsel, was Keltisch alleen een doctoraalstudie, vertelt Stam. Dus veel studenten begonnen eerst met Engelse taal en cultuur, om daarna door te stromen naar Keltisch. De Utrechtse keltologen hebben ervoor gevochten om van Keltisch een volwaardige bacheloropleiding te maken.

Studenten van de opleiding Keltische talen en cultuur vertellen over hun ervaringen met de opleiding.

Griffith, die ook opleidingscoördinator is, wijst op het brede aanbod van de opleiding in Utrecht. De focus ligt op de middeleeuwen, maar de opleiding beperkt zich niet tot één Keltische taal of de Britse Eilanden. Ook is er in Utrecht echt een vakgroep, benadrukt Griffith. "We zijn met meer dan alleen één professor."

Het jubileumcongres ICCS

Hoe kreeg de opleiding de kans om het ICCS 2023 te organiseren? Griffith zegt dat, binnen de opleiding, hij degene was die dat het meest zag zitten. "Mijn pitch was: we moeten iets doen om honderd jaar Keltisch in Utrecht te vieren, dus waarom niet iets groots?"

Toen het voornemen er eenmaal lag, haalde Utrecht het ICCS zonder veel obstakels binnen. Volgens Griffith was er niet veel competitie – het organiseren van een congres is veel werk en academici zijn daar niet per se goed in. Stam voegt toe: "Omdat je veel dingen in dit stadium nog niet kunt regelen, blijf je je er zorgen over maken."

Fysiek contact

Ondanks het vele werk, kijken beide keltologen uit naar het congres. Volgens Stam is het ICCS een mooie manier om op de hoogte te blijven van het werk van collega's.

Griffith benadrukt hoe belangrijk het is voor wetenschappers om elkaar fysiek te ontmoeten. Je vertelt immers waar je mee bezig bent en krijgt er direct feedback op. "Dat is waardevol."

Outreach-programma

Om het jubileum te vieren wordt er naast het ICCS een speciaal programma georganiseerd voor studenten en alumni. Deze evenementen vinden plaats in de eerste week van juli volgend jaar.

Op het programma staan in ieder geval een tentoonstelling in de Universiteitsbibliotheek, lezingen en een whiskyproeverij, vertelt Stam. Ook kijkt ze uit naar de muziekoptredens door alumni, want veel van hen maken muziek.