Workshop systematisch literatuur zoeken (inclusief systematic reviews)

tot

In  tijden van corona bieden wij deze workshop online aan.

In deze workshop leert u een zoekstrategie opzetten. U krijgt theoretische achtergrond over waar te zoeken en hoe en u past dit toe op uw eigen onderzoeksvraag. Voordat u aan de workshop deelneemt, moet u een online trainingsmodule van ca. 2 uur doorlopen.

De systematische aanpak werkt voor alle disciplines, voor zowel korte literatuuronderzoeken als geavanceerde systematic reviews. Daarnaast geven we ook een korte introductie over tools die u kunt gebruiken om uw zoekresultaten te beheren.

Opzet Workshop

De workshop bestaat uit drie onderdelen

1. Een online module “Systematic Searching for Literature”.
  2. Een opdracht waarin u de basisvaardigheden toepast op uw eigen onderzoeksvraag.
  3. Een online workshop waarin we de resultaten bespreken en u helpen bij de vervolgstappen.

U ontvangt een week voor de bijeenkomst een mail met informatie over het huiswerk.

Onderwerpen

In de workshop systematisch literatuur zoeken behandelen we de volgende onderdelen:

• Hoe beginnen? – van onderzoeksvraag naar zoekstrategie.
  • Waar zoeken? – welke databases kies je en hoe gebruikt u ze.
  • Wanneer stoppen? – heeft u alles gevonden, of…

Daarnaast introduceren we een aantal tools die u kunt gebruiken om uw resultaten te beheren:

• Referentiebeheer – verzamelen, organiseren en gebruiken van literatuurverwijzingen.
  • Systematic review tools – programma’s voor ontdubbelen en screenen van uw resultaten.

Voorwaarden

Deze workshop is primair bedoeld voor onderzoekers en studenten van de Universiteit Utrecht en UMC Utrecht.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Online (Microsoft Teams)

U kunt zich aanmelden via dit formulier.

Systematic reviews