Studiemiddag Literair Vertalen: Kansen voor iedereen?

tot
Vectorafbeeldingen van meerdere personen die op zoek zijn naar een baan. Ze hebben een megafoon en vergrootglas vast en inspecteren een vacature.

Op woensdag 17 april 2024 organiseert het Expertisecentrum Literair Vertalen (ELV), in samenwerking met de Universiteit Utrecht (UU) en KU Leuven, een studiemiddag rond de toegankelijkheid van het werkveld. Literair vertalers, vertaalstudenten, vertaaldocenten, vertaalwetenschappers en andere belanghebbenden zijn allemaal welkom.

Uitdagingen bij het verkrijgen van opdrachten

Er zijn de laatste jaren veel initiatieven gestart om de afstand tot de markt te verkleinen. Desondanks ervaren vertalers nog steeds aanzienlijke uitdagingen bij het verkrijgen van vertaalopdrachten. Om deze uitdagingen beter in kaart te brengen organiseren het ELV, de UU en de KU een studiemiddag rond de toegankelijkheid van het werkveld.

Tijdens deze middag zullen verschillende sprekers, waaronder wetenschappers die onderzoek naar de vele facetten van toegankelijkheid doen, reflecteren op de problemen die spelen. Waarom is het zo moeilijk om toegang tot de markt te krijgen? Zijn de kansen om aan opdrachten te komen wel gelijk voor iedereen? En wie hebben het vooral moeilijk? In deze studiemiddag gaan we op zoek naar oplossingen. We zoeken naar een antwoord op de vraag: hoe kunnen we er samen voor zorgen dat (aspirerend) vertalers gelijke kansen hebben?

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Kromme Nieuwegracht 80
Aanmelden