Promotie Duygu Erbil: Een herinnering aan Deniz Gezmiş

tot
Abstract donker beeld met strepen van licht. Foto: Martin Adams, via Unsplash

Op maandag 27 mei verdedigt Duygu Erbil haar proefschrift ‘Remembering Deniz Gezmiş’. Gezmiş was een Turkse studentenleider van de protestbeweging van 1968 en een marxistisch-leninistische stadsguerrillastrijder. Samen met zijn kameraden Hüseyin İnan en Yusuf Aslan werd hij in 1972 door de staat geëxecuteerd, na de militaire interventie in Turkije in 1971.

Tegenwoordig is Gezmiş een van de meest memorabele politieke figuren uit de Turkse geschiedenis. Hij wordt door de ene groep gezien als een ‘revolutionaire martelaar’, door de ander als ‘Atatürks jongere’ en door sommigen als ‘slachtoffer van anti-democratische krachten’. Erbil onderzoekt de culturele nalatenschap (afterlife) van Gezmiş, hoe de verschillende verhalen zijn ontstaan en hoe deze circuleren binnen de Turkse cultuur.

Culturele nalatenschap

Erbils onderzoek is onderdeel van het project Remembering Activism aan de Universiteit Utrecht. Dit onderzoek richt zich op de dynamische en co-constitutieve relatie tussen de culturele herinnering aan activisme uit het verleden, het gebruik van deze collectieve herinnering in activisme, en herinneringsactivisme (memory activism, de manier waarop activisten proberen om de collectieve herinnering te veranderen).

Vandaaruit stelt Erbil in haar proefschrift de vraag wat herdenking tot activisme maakt en hoe Gezmiş een belangrijke en gedenkwaardige historisch figuur werd dankzij tientallen jaren van culturele representatie. Erbil suggereert dat wanneer we willen begrijpen hoe een historische figuur herinnerd wordt, we rekening moeten houden met de veranderende historische omstandigheden die de culturele productie en de politieke omgeving vormgeven.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd