Journal peer review: aanmoediging van integriteit of uitlokking van het kwaad?

Integriteitsdonderdagen

tot
Group portrait of the Piltdown skull being examined. Painting by John Cooke (1915) Source: Wikimedia
Groepsportret van de Piltdown schedel die onderzocht wordt. Schilder John Cooke (1915) Bron: Wikimedia

Is peer review de oplossing voor de huidige uitdagingen in de academische wereld? Of creëert het meer problemen dan dat het oplost? Op 3 december leidt Serge Horbach een workshop die zich met deze vragen bezighoudt.

Peer review

Traditioneel wordt peer review beschouwd als een van de kenmerken van goede wetenschap. Het handhaaft de academische normen, het is de meest prominente vorm van zelfregulering door de wetenschap, en het verbetert de kwaliteit van manuscripten. Het peer review systeem is onder druk komen te staan door ernstige schandalen van wangedrag en bedrog, wat aantoont dat zelfs de nepwetenschap in alarmerende mate door peer review heen glipt.

In deze workshop onderzoeken we hoe peer review zich heeft ontwikkeld tot zijn huidige vorm, welke problemen het wil aanpakken en welke issues het zou kunnen opleveren. We eindigen met een discussie over mogelijke innovatieve manieren om het systeem te organiseren en een aantal van de huidige risico's te beperken.

Serge Horbach

Serge Horbach. Foto: Merlijn Doomernik

Serge Horbach is postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Aarhus (Denemarken). Zijn werk richt zich op onderzoeksintegriteit, onderzoekskwaliteit en academische peer review, waarbij hij bestudeert hoe systemische en institutionele aspecten van wetenschap verantwoord onderzoek faciliteren of belemmeren.

Integriteitsdonderdagen

Integriteitsdonderdagen zijn bedoeld om het debat over integriteitskwesties op een creatieve manier te stimuleren, zowel onder studenten en onderzoekers als onder andere geïnteresseerden. De donderdagen worden georganiseerd door het Descartes Centre, het Ethiek Instituut en het Freudenthal Instituut.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd